Njuter vi mer av att köra en BMW än en Ford?

951165772_bb33fe9972

I en studie från ifjol frågade man en grupp studenter hur mycket positiva känslor de tror att de skulle känna av att köra en BWM, en Honda Accord eller en Ford Escort. Inte helt oväntat trodde studenterna att de skulle njuta mest av att köra den dyraste bilen, BMW:n, och minst av den billigaste bilen, Ford Escort. Man frågade även personal på universitetet som ägde någon av dessa tre bilar hur mycket positiva känslor de i allmänhet känner när de kör sin bil till jobbet. Resultaten visade återigen att BMW var det mest njutningsfulla bilen och Ford Escort den minst njutningsfulla. En webbenkät samlades även in där bilägare fick rapportera vilken bil de hade samt hur mycket positiva känslor de i allmänhet känner när de kör sin bil. Samma mönster visade sig åter igen, ju dyrare bil desto mer uppskattade förarna att de njöt av att köra bilen.

car_happiness1

Vid sidan av att fråga bilägarna hur mycket de njuter av sin bil när pendlar till jobbet frågade man även hur mycket positiva känslor de kände när de körde bilen till jobbet i morse. Nu fanns det plötsligt inget samband alls mellan bilens prisklass och graden av njutning. BMW ägare njuter i genomsnitt inte mer av den dagliga pendlingen till jobbet än fordägare. Samma mönster upprepades när man bad personerna som gjorde webbenkäten att bedöma hur de kände sig under den senaste längre biltur de gjort (minst 20 minuter). Det visade sig återigen att bilens prisklass inte hade någon effekt på humöret under bilkörningen. Istället visade det sig att destinationen för bilturen hade betydelse. Under de episoder då bilisterna var påväg till en middagsbjudning njöt de mer av bilkörningen än när de pendlade till jobbet exempelvis.

car_happiness2

Frågan är då när BMW ägare faktiskt njuter av sin bil? I studien fanns man några få episoder som intervjupersonerna klassificerat som ”nöjeskörning”, i dessa episoder fann man även ett positivt samband mellan bilens prisklass och graden av njutning. Tolkningen som forskarna gör av studiens resultat är att uppmärksamheten har en avgörande betydelse för hur vi känner oss till vardags. När BMW ägare får en allmän fråga om hur mycket de njuter av att köra sin bil målar de antagligen upp en mental bild där de ser sig själva sitta i bilen med uppmärksamheten riktat mot bilen och hur läcker den är. När de istället får en konkret fråga om hur de kände sig i morse kommer man närmare hur de faktiskt känner sig under själva bilåkningen.

I själv verket tänker BMW ägare antagligen sällan på hur fantastiskt bilen är när de väl kör, istället tänker de på andra saker, exempelvis vad som väntar på jobbet eller den trevliga middagen som nalkas. Ett undantag från detta sker antagligen när bilen är ny samt som man fann i studien, när bilförarna var ute och nöjesåkte. Nöjesåkning står för ungefär 2 procent av all bilkörning.

Samma fenomen är kopplat till våra köpbeslut. När vi funderar på vilken bil vi ska köpa målar vi upp en mental bild av hur vi sitter i bilen och tänker på bilens goda kvaliteter. Men om vi i praktiken sällan tänker på bilen när vi kör kommer vårt val av bil ha en väldigt liten betydelse för vårt välmående, annat än när den går sönder eller när vi är ute och nöjesåker. Samma fenomen gäller antaligen för konsumtion av många andra produkter och tjänster.

I nästa post tänkte jag skriva lite om vad man kan dra för slutsatser kring dessa resultat i vidare mening, och även hur detta är kopplat till sambandet melllan livstillfredsställelse och välmående.

Källa: Schwarz, N., Kahneman, D., & Xu, J. (in press). Global and episodic reports of hedonic experience. In R. Belli, F. Stafford, & D. Alwin (Eds.), Calendar and time diary methods in life course research. Newbury Park, CA: Sage.

——————————

Filip Fors (www.filipfors.se)

7 Responses to “Njuter vi mer av att köra en BMW än en Ford?”

  1. Lars skriver:

    Stämmer väldigt bra med notisen från 3 november av Erik Fernholm: Är vi gjorda för att bli lyckliga? Jag citerar ett stycke ur den notisen:
    ”Gilberts forskning visar att vi ofta förutser att händelser kommer påverka oss betydligt mycket mer än vad de faktiskt gör när vi väl upplever dem, detta talar dels för att vi har ett slags psykologiskt immunförsvar som sätter in när vi väl hamnar i jobbiga situationer. Samma psykologiska effekt sker även med positiva känslor: Vi tror att händelser och saker(julklappar) kommer göra oss lyckliga men när vi väl är där, när framtiden blivit idag, så upplever vi inte så stark lycka som vi ofta förutspått. Ett uppseendeväckande fynd är att vi också ibland minns saker som mycket mer positiva än vad de faktiskt var när vi upplevde dem.”

    Nästa steg är då att översätta detta till en god livsstil. Jag gör ett första spontant försök: (Hoppsan, det var inte så lätt, men jag slänger ut en boll:)
    Unna dig gärna både bil och båt. Det kan öka mångfalden i ditt levende, men välj enkla små basmodeller, gärna lite yngre, så att du slipper trassel med reparationer. Begränsa annars dina prylar, så du får tid till daglig förnyelse och meditation. Låt umgänge, människor och nya upplevelser dominera ditt liv. Tänk dagligen efter vad som varit mest positivt under den gångna veckan.

    /Lars

  2. Filip Fors skriver:

    Låter som rimliga slutsatser Lars! 🙂

    Sedan tror jag vissa prylar kan underlätta enormt mycket i vardagen, som en diskmaskin exempelvis. Den ger ingen njutning i sig men gör att man slipper spendera tid på tråkiga aktiviteter som att diska. Men som du är inne på räcker enkla basmodeller som inte går sönder. Estestik, lyx- och coolhetsfaktorn på prylar anpassar man sig oftast extremt snabbt till, det är nog i princip att kasta pengarna i sjön ur lyckosynpunkt. 😉

  3. Dr.JanBanan skriver:

    ..eller så försöker man omvärdera sin inställning till vad man anser som tråkigt. Det är väl knappast utan grund många finner t.ex. diskning som stimulerande (repetetivt, skapande av något ”vackrare” – rent, och handlingen är ”rätt”). Tristess, uppstår åtminstone för u.t., i större grad utan en diskmaskin :-).

  4. Filip Fors skriver:

    Verkar med andra ord finnas två vägar att gå. Antingen gör man sig av med tråkiga sysslar om man kan ersätta dessa med roligare saker, eller så ändrar man sin inställning till sysslorna och får dem att bli roliga. Den senare strategin är nog bäst men också svårast att tillämpa. Att omvärdera tråkiga sysslor är ibland lättare sagt än gjort. Vissa har försökt i åratal och då är det nog lättare att köpa sig fri från besväret. 😉 Det gäller att välja sina strider. 🙂

    Sedan får man även väga in eventuella kontrasteffekter. Välbefinnandet kan ju öka kraftigt efter att man gjort bort en tråkigt syssla. Lite som att det ibland kan vara så skönt när man har gjort bort tandläkarbesöket att det var värt all smärta för den sköna känslan efteråt. 😉

  5. Hej! Jag dök på lyckobloggen och finner mycket trivsam läsning här! Skrev just en artikel om lyckoforskning (text om Sören Holmbergs forskning) – på nystartade livsstilsmagasinet http://www.agate2.se

    Där tipsade jag för övrigt också precis som Toyotas Prius-satsningar som jag tycker är bra… och att köra miljövänligt måste också vara lyckobringande – väl?! ;=)

    Välkomna att läsa!

  6. hahaha skriver:

    haha, sämsta smygreklamen någonsin.

  7. Marcus skriver:

    Funderar ibland på varför BMW-bilarna väldigt ofta kör fort och väldigt farligt. Brukar studera bilarna vid en övergång och har kommit fram till att äldre/billigare bilar oftare stannar och släpper förbi fotgängare och cyklister. På väg hem från jobbet stannar färre, på morgonen (till jobbet) stannar fler. Dyra bilar stannar inte lika ofta, t.ex. Mercedes och BMW, de som kör dyra Saab/volvo stannar däremot relativt ofta. Kvinnor i dyra bilar stannar väldigt sällan.

    /Marcus

Leave a Reply