Personlighet och lycka: Extraversion

studentski-party

Alla känner vi till den där glada och spralliga personen som alltid har hundra saker på gång, som kan festa en hel natt och ändå glatt gå till jobbet dagen efter, och som ständigt gillar att prata med allt och alla om allt mellan himmel och jord. 🙂

I ett tidigare inlägg skrev jag att lyckoforskningen visat att Neuroticism är det personlighetsdrag som har störst betydelse för hur tillfredställd man är med livet. Det personlighetsdrag som är av näst störst betydelse av de fem stora personlighetsdragen är Extraversion. Om Neuroticism är det reglage som reglerar de negativa känslorna är extraversion de positiva känslornas motsvarighet. Personer som är ”superlyckliga” i en känslomässig mening är inte bara emotionellt stabila utan har även en hög grad av Extraversion.

Vad kännetecknar då personlighetsdraget extraversion? Personer som har högt på detta drag är entusiastiska, glada, självsäkra, drivna, socialt dominanta och äventyrliga. En annat viktigt drag hos extroverta personer är ”sällskaplighet”, en tendens att ofta söka sig till sociala sammanhang, i synnerhet fester och andra tillställningar som ger starka ”kickar”.  Tidigare trodde forskarna att extroverta personer var lyckliga på grund av deras sällskaplighet, eftersom sociala relationer har en positiv koppling till människors lycka antog man att sambandet mellan lycka och extraversion var indirekt. Extroverta är lyckliga därför att de umgås så mycket med andra människor var hypotesen. Idag tyder dock alltmer forskning på att detta antagande inte stämmer, i alla fall inte fullt ut. Nya studier tyder på att sambandet mellan lycka och extraversion till den största delen är direkt snarare än indirekt. Extroverta personer upplever mer positiva känslor, och är mer nöjda med sina liv, även i de fall där dessa personer inte spenderar mer tid än introverta på sociala aktiviteter. En studie från förra året visade även att den momentana lyckan hos extroverta är högre än hos introverta under i princip alla aktiviteter, även i stunder av ensamhet. Extroverta individer verkar med andra ord ha en högre ”grundnivå” (set-point) av lycka och positiva känslor än introverta personer. En tänkbar förklaring kan vara att belöningssystemet hos extroverta personer reagerar starkt på nästan all form av positiv stimuli, inte bara social stimuli.

Inom neuropsykologin har man studerat hur extroverta och introverta personer reagerar känslomässigt när de får titta på behagliga foton: exempelvis på ett lyckligt kärlekspar, en söt bebis eller en stor skål glass. Extroverta personer uppger en högre ”boost” av positiva känslor när de tittar på dessa bilder i jämförelse med introverta personer. Bilden bekräftas även när forskarna mäter aktivitet i hjärnan med hjälp av en s.k. MRI skanner, man har kunnat se att vissa delar av hjärnan är särskilt aktiva hos extroverta personer när de tittar på dessa tilltalande bilder. Det verkar med andra ord som att belöningssystemet i hjärnan reagerar starkare på positiv stimuli för extroverta personer än vad det gör för introverta personer. Motsvarande experiment med MRI skannern visade ingen skillnad mellan introverta och extroverta när de fick titta på obehagliga bilder, exempelvis foton på spindlar, gråtande människor och vapen. Här var det istället Neuroticsm som var det avgörande personlighetsdraget, personer som var neurotiska reagerade med starkare negativa känslor än de som var emotionellt stabila.

Tydligen tyder studier på att bergsklättrare är en ”superlycklig” grupp människor, de har den ovanliga kombinationen av mycket hög känslomässig stabilitet och extraversion.

Det verkar som att man kan bli mindre neurotisk genom att använda sig av metoder som meditation och kognitiv terapi, frågan är hur man ska bära sig åt för att bli mer extrovert? Går det? 🙂 Jag brukar känna mig mer extrovert när jag druckit kaffe, men effekten avklingar ganska snabbt… 😉

IMGP0382

—————————–

Filip Fors

14 Responses to “Personlighet och lycka: Extraversion”

  1. Erik Fernholm skriver:

    Hmm.. Mer extrovert är en hård nöt att knäcka men jag tror loving-kindness meditation i kombination med individanpassade sociala övningar/utmaningar kan ha potential. Även fast extrovertism är ett av de fem stora karaktärsdragen som per definition inte ändras för de allra flesta under livstiden.
    Ger sig Positiv Psykologi på ämnet är jag övertygad att vi inom några år har några evidensbaserade metoder för att åtminstone röra sig mer mot extrovertdelen av spannet.

    Tack för ännu ett intressant inlägg!

    /En glad bergsklättrare

  2. Filip Fors skriver:

    Kom på just att tänka på en spännande experimentstudie där de gett introverta personer till uppgift att ”låtsas” vara extroverta under ett seminarium. D v s de skulle vara entusiastiska och prata mycket. De visade sig att försökspersonerna som ”spelade” extroverta faktiskt upplevde mer positiva känslor än de gjort i vanliga fall om jag inte minns fel. Så en variant kan vara att intala sig själv att vara mer entusiastisk än vad man vanemässigt känner inför en aktivitet och sedan hoppas på att de positiva känslorna infinner sig…. Det är lite som att man kan bli glad genom att först le. Ska se om jag hittar den där studien vid tillfälle…. 🙂

  3. Lars skriver:

    Den säkraste kända metoden tror jag är kemisk. Att höja dopaminhalten, för är det inte främst den det handlar om? Dopamin kan man inte äta direkt, men väl L-tyrosin av vilket dopamin bildas.
    Det finns aktiviteter som höjer dopaminhalten t.ex. vinterbad och spikmatta. Att bli förälskad är inte heller fel (kanske trevligare?). Sen på mer intutiv obevisad grund tror jag att man kan få effekten genom t.ex:
    – Systematiskt eller spontant ägna mer tid åt det som inspirerar en
    – Sova lagom mycket
    – Systematiskt fokusera på positiva tankar.

  4. Feliks skriver:

    Väldigt intressant inlägg Filip!

    Utifrån min personliga erfarenhet kan jag skönja ett visst samband mellan stark självkänsla och förmågan att bete sig extrovert. Du har lättare att ta plats i sociala sammanhang och göra dig hörd, få vänner etc. om du känner att du är nöjd med vem du är. Jag tror definitivt att det går att lära sig att bli mer extrovert och ju mer man praktiserar det desto mer naturligt kommer det. Men för att en i grunden introvert person ska kunna röra sig mot att bli mer extrovert, genom att till en börja forcera det, kan nog självkänslan vara avgörande för hur det lyckas.

    Att jobba med självkänslan kan man göra i olika terapiformer men även på egen hand via diverse självhjälpslitteratur. Att få begreppet ”självkänsla” tydligt definierat för sig är ett viktigt första steg. Här tycker jag Mia Törnblom i boken ”Självkänsla- Nu!” lyckas göra det väldigt lättförståeligt för gemene man.

  5. Anna skriver:

    Är ett extrovert personlighetsdrag verkligen så hugget i sten?

    Jag tror inte på att det är kört för en bara för att man är född med (eller för all del har ett inlärt) introvert beteendemönster. Min erfarenhet är att man absolut kan arbeta på att förändra sitt beteende. Genom att analysera sitt eget beteende gentemot andra och konsekvent försöka anamma ett annat beteendemönster, så kan man lära sig att agera mer extrovert. Och därmed få liknande effekt som att bli glad av att le. Jag har själv gjort en resa från introvert till mer extrovert.

    Jag kan också känna att mitt övriga arbete med att må bra och känna mig glad påverkar min grad av extraversion – ju bättre jag mår, ju mer stabil, harmonisk och kärleksfull jag känner mig, desto mer extrovert blir mitt beteende, vilket alltså borde främja mitt välmående och min lycka ännu mer enligt ovanstående.

  6. Filip Fors skriver:

    Många bra tips och intressanta reflektioner. Här är en liten guide till att bli mer extrovert baserat på vad om kommit upp bland kommentarerna ovan. Har vi missat något? 🙂

    Strategier för att bli mer extrovert:
    – Praktisera sociala övningar/utmaningar som är individanpassade: Ex. inled en kort konversation med en främling varje dag.
    – Försök att bete dig som om du vore glad och entusiastisk även fast det inte alltid kommer spontant. De positiva känslorna kan komma i efterhand, man ”lurar” kroppen, precis som man kan bli glad genom att först le.
    – Praktisera Loving-kindness meditation. Se: http://www.how-to-meditate.org/loving-kindness-meditation.htm/
    – Ägna mer tid åt det som inspirerar dig. Fundera på vad du brinner för och avsett mer tid för detta.
    – Fokusera på positiva tankar. Ex. genom att skriva tacksamhetsdagbok, skriva ner en ”Bästa tänkabara framtid” fem år fram i tiden.
    – Stärk självkänslan genom terapi eller självhjälp, ex. genom att läsa Mia Törnbloms bok ”Självkänsla- Nu!”
    – Analysera ditt eget beteende gentemot andra och konsekvent försöka anamma ett mer extrovert beteendemönster
    – Testa kosttillskotet L-tyrosin som eventuellt hjälper kropppen att producera mer dopamin.
    – Om du vill bli mer extrovert för stunden, drick kaffe eller ta en koffeintablett.
    – Fysisk träning: Det verkar som att man ofta blir mer entusiastisk och glad av efter man tränat.

  7. Lars skriver:

    Jag har en ganska resurskrävande kombinationsmetod som jag av egen erfarenhet tror kan ha sprängkraft för att skapa trygga extroverta personer.
    I tonåren gick jag under flera år på Yoga. Ledd träning 1 gång i veckan och en kvarts egenträning varje kväll. Effekten var enorm, men inte enbart positiv. Jag skapade mig en stor inre trygghet och en ännu större egenkontroll. Det negativa var att dessa yogaövningar var helt introverta, så introverta att jag insåg att jag var tvungen att sluta med dem.
    I 35 års åldern när jag för första gången blev chef, så fick jag gå igenom en exklusiv gruppdynamisk övning ihop med många andra. Den här kombinationen av yoga för inre trygghet och gruppdynamiska övningar för trygghet och god funktion i grupp anser jag ha en sprängkraft, men för de flesta av oss är den svår att förverkliga.

  8. Per skriver:

    En sån där extrovert person som beskrivs skulle jag nog gå omvägar runt. Går nog hellre hem,drar ner rullgardinen o läser trainspotting,sen kolla en Van damme-rulle,o lyssnar på Velvet Und ”Heroine”.

  9. Maria skriver:

    Kan det vara så att den spralliga människa som festar o har full gas egentligen flyr ifrån sig själv? Kan det vara så att man döljer att man mår dåligt genom att aldrig stanna upp? Kan det vara så att beteendet ger en problem försiktiga människor skulle undvikit genom att vara mer aktsamma?

  10. Filip Fors skriver:

    Per: Beskrivningen är ett extremfall och kanske en ”karikatyr” av den extroverte personen. Många personer känner en viss olust inför ett ”spralligt” beteende, kanske för det verkar påklistrat.

    Maria: Visst kan det säkert vara så att vissa personer som karaktäriseras som extroverta beteer sig så för att fly undan problem. Dock är extraversion ett stabilt personlighetsdrag som delvis är medfött. Det verkar alltså som att vissa personer ”per automatik” är mer spalliga och entusiastiska och det oavsett vad de genomgått för livshändelser och vilka eventuella problem de har osv. Det finns vissa nackdelar med att var extrovert, ex. att extroverta på gott och ont är mer riskbenägna. En studie visade exempelvis att extroverta busschaufförer vad inbladade i fler olyckor. Ur ett ”lyckoperspektiv” är dock ett extrovert beteende oftast positivt. 🙂 Extroverta sprider även mycket glädja till andra personer genom sitt smittsamma humör. Iaf så länge det inte blir för extremt och ”klämkäckt”. 😀

  11. Göran Hådén skriver:

    Här är fler tips, fast med syftet att främja karriären, inte lyckan…
    http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.264235/sa-blir-du-battre-pa-att-natverka

  12. engarsems-tool skriver:

    meget interessant, tak

  13. […] är enkelt att förstå att emotionellt stabilitet och extraversion påverkar lyckan. Det är bara att titta på hur dessa två drag definieras högre upp här i […]

Leave a Reply