8 tips för en lyckligare höst

”Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up, snow is exhilarating; there is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”
~John Ruskin

September har precis börjat och det snackas redan om höstmörker, höstångest och höstdepressioner. Är du en av dem som sörjer att sommaren är över och har du redan börjat fundera var du ska resa nästa år?

Varför ska alla alltid ”diskriminera” hösten framför andra årstider? Varför klagar vuxna på regn, mörker, och kyla när de älskade höstvädret som barn? Slutar mottot ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” gälla när man blir stor?

hostbild lyckoblogg1

Jag minns hur rolig och spännande hösten var för mig och mina kompisar när vi var  barn. Vi sprang omkring, kände vinden i håret och regnet mot ansiktet, vi hoppade i vattenpölarna, och lämnade spår i den leriga marken. Med frusna händer samlade vi färglada löv och nötter. Efteråt gick vi in i värmen för att njuta av ett skönt bad och en kopp varm choklad. Vi var lyckliga, även på hösten.

Som barn hade vi inga höstdepressioner. Vi vaknade tidigt, spenderade dagarna ute eller vid fönstret, och somnade när det blev mörkt. Höstarna var lugna, sköna och mysiga.

Idag lider nästan en halv miljon svenskar av höstdepressio- ner. Orsaken verkar vara brist på ljus utomhus, vilket leder till en förhöjd produktion av  ämnet melatonin (hjärnans sömnmedel) som annars bara bildas under natten. Eftersom dagarna är kortare på hösten blir man tröttare och segare än under den ljusa delen av året. Så säger experterna och det stämmer säkert
Men är det verkligen bristen på ljus som orsakar höstdepressioner, eller är det bristen på utomhusaktiviteter som är den egentliga boven? Ljuset finns där ute om dagarna, det är bara att gå ut och ladda. Vad vi gör istället är att spendera vår vakna tid inomhus, instängda hemma eller på jobbet, för att inte bli blöta, smutsiga eller frusna.

Visst, en del blir mer nedstämda på hösten, men det är inte hela världen. Att känna sig nere ibland är också bra. Vi borde inte vara rädda för lite morgontrötthet, sömnsvårigheter och sockersug på hösten (typiska symptom för höstdepression). Våra medfödda biologiska rytmer signalerar att ”maten” i naturen är slut efter sommaren och att det är dags att minska vår aktivitet för att spara energi. Under den lugna perioden får kroppen möjlighet att vila, rensa och reparera sig. Det är precis vad björnar gör när de går i ide.

”I trust in nature for the stable laws of beauty and utility. Spring shall plant and autumn garner to the end of time”
~Robert Browning

Vad vi gör är motsats till vad vi borde göra. Istället för att ta det lugnare och vara mer utomhus, arbetar vi som hårdast på hösten (inomhus) för att ta igen de timmar och pengar som vi spenderade under semestern. Även fritiden ska fyllas med nya aktiviteter på hösten. Vi planerar ett tufft träningsschema på gymmet (inomhus) för att bränna bort de extra kilona och det dåliga samvetet som sommarens mat och öl magiskt har förvandlats till. Vi anmäler oss till nya kurser (inomhus) för att vi är så laddade och inspirerade efter sommaren. När vi  till slut äntligen väljer att vila, hyr vi en film och slappar i soffan (inomhus).

Istället borde vi njuta av hösten och uppleva den på riktigt. Det är okej att längta tillbaka till sommaren och se fram emot våren – men hösten är här och nu. Och den väntar på att vi ska komma ut, till ljuset.

Här kommer åtta förslag på vad du kan göra för att få en gladare och piggare höst:

1. Älska hösten. Visualisera mysiga höstkvällar som du har upplevt tidigare. Ta fram känslan och behåll den i nuet.

2. Acceptera det naturliga. Fundera över naturliga lagar och våra biologiska rytmer. Vi är skapade för en låg aktivitet med mer mat och sömn under hösten. Det är bra för oss.

3. Våga vara nedstämd ibland. Tänk på att det är viktigt att uppleva hela spektrumet av känslor i livet, även sorg och nedstämdhet. Det tvingar oss att ta det lugnt, reflektera och ladda om.

4. Sov mer. Det är nyttigt att somna lite tidigare under de mörkare årstiderna, men försök att gå upp tidigt. Missa inte de ljusa timmarna under hösten.

5. Ät frukt när du känner dig hungrig och hängig. Vi känner för en mer kolhydratrik kost under hösten.

6. Vistas i dagsljuset. Sitt nära fönstret och gå ut på rasterna, på jobbet eller i skolan. Planera in utomhusaktiviteter på helgerna.

7. Tänd fler lampor. Tänd många lampor hemma och på jobbet, om det är mörka dagar. Använd gärna energi-lampor för att skona miljön.

8. Upplev hösten. Gå ut i regnet och bli blöt. Ta en varm dusch efteråt och sätt på dig torra kläder. Avnjut en kopp grönt te och somna tidigt.

Har du några egna tips? Kommentera gärna.

Armen Doslic
E-post: armen_doslic@hotmail

Tags:

10 Responses to “8 tips för en lyckligare höst”

  1. FÄRJAN-RUTH skriver:

    Fina tips…stämmer så bra. I höstmörkret är det mysigt att sätta på vacker, lugnande musik och tända en massa ljuslyktor. Då blir det fin stämning. Ha en höstbukett hemma ofta! Gärna ett varmt skumbad och levande ljus. En romantisk middag, glada skratt i goda vänners lag. En härlig höstresa, miljöombyte…Sjunga mycket…gå med i en kör…Resa på en kryssning förgyller tillvaron. Gärna då med Färjan, Viking Cinderella, min favoritbåt. Kram. Färjan-Ruth, Båtpastorn

  2. Tomas skriver:

    Tack för en inspirerande artikel! Det känns mycket enklare att möta, till och med se fram emot, hösten nu.

  3. Filip Fors skriver:

    Bra tips! Jag tänkte lite på detta när jag gick hem från bio:n inatt. Höstkvällar kan vara riktigt härliga! Och om man befinner sig på ett universitet är hösten ofta rolig eftersom det är full fart och mycket folk överallt.

    Hur är kolhydratrik kost kopplad till årsitiden? Verkar lite ”mysko” 🙂

  4. Armen Doslic skriver:

    Svar till Filip:

    Våra instinkter från den tiden då höst och vinter innebar mindre föda finns kvar. Extra kolhydrater omvandlas till fett, och fett är bra under den kalla delen av året, som energi men också som isolering mot kylan.

    Man försökte ladda med energi under den varma perioden av året och genom minskad aktivitet behålla det under vintern.

    Så tycker Urban Södergren, psykiatriker expert på årstidsdepressioner och ljusterapi.

    Vad tror du om den teorin?

  5. Linnéa skriver:

    Ut i naturen och plocka svamp! Det har jag tänkt börja med. Det är nyttigt för hälsan, det är bra för ekonomin, det är miljövänligt och så är det gott med svamp!

  6. Gittan skriver:

    Skönt att någon tar upp de här ämnena kring depressioner och även hur det kan vara bra att låta hela spektrat av olika humör få rum. Jag håller med om att vi är borde vara skapade för att klara både höst, vinter och vår, det är väl vad som håller oss igång, förmågan att anpassa oss efter nya förhållanden. Om man hela tiden söker jaga något slags lyckorus så blir man nog bara trött av det. Men hitta sin egen väg till lyckan, det tror jag på..och att det är bra att vara för sig själv ibland, även om tillsammans slår allt när det gäller energipåfyllning. Naturen kan vara bra, men om depressionen väl slagit klorna i en, så hjälper den inte ensam.

  7. Nickan skriver:

    Allt eftersom jag blir äldre tycker jag mer och mer om hösten. Min mamma sa alltid, att hon tyckte bäst om hösten och jag håller med henne! Det är vackert på hösten med alla vackra höstfärger, man kan skörda allt man sått om våren, plocka bär och svamp, frysa in ”i ladorna”.
    Det ät lugnt på hösten, ingen kräver att man ska vara lycklig, det är vilsamt…

  8. […] Glöm inte att läsa Armens på dagen ett år gamla post: ”8 tips för en lyckligare höst”. […]

  9. Ann skriver:

    Vilket otroligt bra och tänkvärt inlägg! För mig har hösten alltid inneburit ”förändringens årstid”. Det är alltid den tiden på året som jag flyttat, börjat skolan (som liten), börjat ett nytt jobb (som vuxen), blivit förälskad(!) eller dragit igång nya aktiviteter. Det är lustigt så mycket och olika vi påverkas av de olika årstiderna. Jag har även märkt att det ändrats med åldern. Som vuxen har jag lärt mig uppskatta saker på ett annat sätt, att solljus höjer mitt humör till exempel, medan jag som barn mest tyckte att den var besvärlig.. kan det hända att det är biologiskt betingat eller handlar det bara om ett nytt perspektiv? Under de mörka årstiderna kan jag rekomendera Omega3. Även om en promenad ute i det dagsljus som finns är det allra bästa alternativet, så är det inte alltid möjligt pga jobb eller liknande.. sedan behöver det ena alternativet inte utesluta det andra, men för mig fungerar omega3 bra på hösten/vintern både för koncentrationen, motverkan av depressioner och hälsan i övrigt!

  10. evelina skriver:

    hösten har sina mysiga stunder men jag är mer vår- sommar människa haha

    gå gärna in och kolla på mina hösttips 🙂
    http://www.nouw.com/ackmark

Leave a Reply