Hjärnan gillar meditation

En kul och informativ sammanfattning om vad som egentligen sker i hjärnan när vi mediterar, samt hur forskningen är rörande överens om de väldigt många positiva effekterna av meditation för bl.a. välbefinnande.

Vill du börja meditera? Eller du kanske har testat att börja meditera mer regelbundet, men har svårt att få det att rymmas i en hektisk vardag?

Alltid när man vill skapa en ny rutin i sitt liv är det viktigaste att sätta upp realistiska mål, som man kan växa med i sin egen takt. Våra hjärnor tycker det är kul och motiverande med utmaningar som vi kan hantera, eftersom det gör att och vi kan känna tillit till vår förmåga att klara av det vi bestämt oss för. Dessutom ger det oss möjlighet att njuta av de positiva effekterna av våra ansträngningar.

Generellt är enkla realistiska del-mål är en väldigt god investering för att nå dit man vill oavsett om det handlar om mindfulness eller om helt andra livsstils förändringar. Läs mer i tidigare lyckoblogg-poster om hur du kan göra meditation till en del av din vardag.

Låt oss säga att vårt övergripande mål är att meditera ca 20-30 min varje dag. Då skulle kanske 5 minuters meditation 1-2 gånger i veckan vara ett rimligt realistiskt del-mål att börja med? Sedan ökar vi tiden och antal dagar i veckan successivt när vi bemästrar våra delmål. Det viktigaste är att börja.

subliminal_wisdom_meditation

Anna Gordh Humlesjö

Leave a Reply