Mindfulness boostar studieresultat

New-Study-Shows-Meditating-Before-Lecture-Leads-to-Better-Grades1

En ny studie som nyligen publicerats i Journal of Psychological Science, tyder på att mindfulness träning ökar arbetsminnets kapacitet och studenters studieresutat. Forskare tvistar om hurvida arbetsminnets kapacietet kan förbättras genom träning, och detta är ett intressant tillskott i den debatten.

Efter att en grupp studenter tog del av två veckors intensiv mindfulness träning kunde man se riktigt spännade effekter. De var inte bara mer fokuserade, d.v.s. deras tankar vandrade inte omkring lika mycket som tidigare, dessutom hade deras arbetsminneskapacitet ökat, vilket visade sig genom att de hade mycket bättre resultat på kognitiva och akademiska-test, i jämnförelse med en kontrollgrupp.

Richard J. Davidson
en av pionjärerna inom fältet för mindfulness-forskning föklarar i en artikel i New York Times, att det antagligen handlar om att volymen av det ”tanke-brus” som ofta distraherar våra sinnen när vi försöker koncentrera oss minskas genom effekterna av mindfulness. Samtidigt tvivlar han på att två veckors mindfulness träning räcker om man vill ha ihållande resultat.

Jag tror han har rätt, om man vill skörda frukterna av mindfullness på lång sikt så är det ingen dum ide att integrera det som en del av vardagen, eller vad tror du?

Anna Gordh Humlesjö

Leave a Reply