The Willpower Instinct

url

När var senaste gången du bestämde dig för att skapa en förändring i ditt liv? Var det en enkel match eller mötte du motgångar?
Kelly McGonigal Phd., är Stanfordforskaren som kommit att ägna sin karriär åt att ta reda på varför vissa lyckas skapa nya vanor, samtidigt som så många ger upp och faller tillbaka i gamla mönster. Boken ”The Willpower Instinct: How Self-Control Works, Why It Matters, and What You Can Do to Get More of It” handlar om hur det går att träna sin viljestyrka genom att förstå mer om de drivkrafter som styr vår motivation och förmåga till självkontroll. Den förklarar varför det är så lätt att styras av vår autopilot, även fast vi bestämt oss att skapa förändring, samt hur vi kan lyckas att uppnå det vi vill. Boken är väldigt spännande och uppbyggd som en kurs där man guidas från att formulera vad man vill förändra, till att steg för steg bygga upp en handlingsplan, allt utifrån vetenskaplig forskning. Men mest av allt lär den oss att förstå och undvika de fällor som kan hindra oss på vägen. En viktig ingrediens i vilje-styrketräning är mindfulness. Genom att bli mer medvetna om oss själva och våra impulser och drivkrafter, utan att direkt behöva agera på dem, får vi möjlighet att ta kommando över våra handlingar. Ju mer stressade och utmattade vi är, desto sämre beslut tar vi. Om vi inte känner oss närvarande i oss själva, är det lätt att ta beslut som inte är i linje med våra värderingar. Genom att meditera kan vi t.ex. lära oss att hitta lugn, och närvaro för att göra kloka val i pressade situationer. Kolla in länkarna eller läs mer på Kelly’s blogg här! Glad påsk och välkommen till gymmet för vilje-styrketräning:)

Anna Gordh Humlesjö

Leave a Reply