11 timmars skillnad

imagesDet har bedrivits en del forskning på sistone som vill ta reda på hur stor eller liten dos av mindfulness som behövs för att skapa en mätbar förändring. Två studier från 2010 i samarbete mellan forskare i USA och Kina har kommit fram till att endast 11h träning av mindfulness under ca 1 månads tid ger mätbara positiva förändringar i hjärnan. När forskarna nyligen jämfört resultaten av studierna igen så har de kunnat börja kartlägga än mer vad det är som faktiskt sker i den ”mindfulla-hjärnan.” Det visar än en gång hur plastisk vår hjärna är, dvs. att hur vi lever våra liv påverkar uppbyggnaden av hjärnan. Metoden som användes var Integrative Mind Body Träning (IMBT) vilket bl. a. innefattar mindfulness-, och meditation-träning. Förändringarna verkar bland annat ha positiva effekter på humör och själv-reglering (Dvs. att kunna bestämma över sina handlingar, samt även att påverka sina känslor och tankar, och hur de leder till handling.) Eftersom så lite som 11 timmar faktiskt visat sig ha så mätbar effekt så det här är goda nyheter för alla som vill öka sin livskvalité i form av mer känslomässig hälsa och klarhet i sinnet. Läs mer i den här artikeln. 11h är = 22 min per dag, eller 11 min 2ggr om dagen, ungefär lika lång tid som det tar för mig per dag att kolla in vad vännerna har för sig på fejjan och uppdatera min status. Vad tror du, kanske finns det tid för både ock?

källa: Yi-Yuan Tang, Qilin Lu, Xiujuan Geng, Elliot A. Stein, Yihong Yang, Michael I. Posner. Short-term meditation induces white matter changes in the anterior cingulate.Proceedings of the National Academy of Sciences, 2010; DOI: 10.1073/pnas.1011043107

Anna Gordh Humlesjö

10 Responses to “11 timmars skillnad”

  1. Lars skriver:

    Mycket intressant Anna.
    Jag har saknat lite av just, mätningar, kvantifieringar och bevis rörande mindfulness.
    Så dagens välgörande dos, kanske skulle se ut något i den här stilen:
    – 20 minuter mindfulness/meditation
    – 20 minuter motion/stretching
    – 20 minuter ringa en vän eller motsvarande

    Lite mindre bevisat, men troliggjort är att vi även bör ha
    – 20 minuter sång/naturupplevelse eller annan sinnesinspiration
    Kanske även:
    – 20 minuter beröring?
    Kanske även:
    – 20 minuter ny kunskap för att ständigt utvecklas?
    Kanske även:
    – 20 minuter terapiliknande samtal kring svåra frågor?

    Starta klockan 8 på kvällen och köra till klockan 10:20. Blev det här rätt? Ett stressigt och sterotypt livsupplägg eller en bomb i personlighetsutveckling? 7 poster, kanske en per veckodag istället?

    Ursäkta Anna, Det var allt annat än försök till ironisering kring ditt viktiga budskap. Jag försöker bara vrida och vända på verkligheten för att få en känsla av rätt och fel.

    Kram /Lars

  2. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    Hej Lars,

    Nej jag tror du är på rätt spår… Även om de kan kännas lite ironiskt att schemalägga sin lycka, man vill ju att de bara ska ske spontant och att man bara ska kunna må bra och ha de man vill i sitt liv utan att behöva tex. schemalägga beröring 🙂 Men Jag tror att det är sjukt viktigt att man integrerar saker som får en att må bra i din vardag som en motvikt till all stress och innan de blir en ssjälvklar rutin så tror jag att de kan behöva schema-läggas eller iallafall planeras. För det är mycket lättare att dra sig ur om man inte har gjort upp en detaljerad handlingsplan. Men man skall nog iaktta den gyllnde regeln som säger ”en sak i taget” och inte smälla in allt på en gång om man inte älskar att ha sitt liv styrt på minut nivå… 🙂 Man kanske ska tänka minst 20 lycko-boostande minuter om dagen iaf. Eller 20mindfulness/20övriglycka (eftersom jag är partisk o anser att mindfulness boostar lycka i stort.

    Vad tror du är möjligt? Egentligen vill man ju att allt bara ska falla på plats naturligt, men gör det det?

    Inom Positiv psykologi finns den en öving som heter 5 magic hours som är till för att skapa positiva hållbara kärleksrelationer. Det går ut på att man ska se till att få till minst 5h kvalitetstid i veckan med sin partner. Tex. innefattar det 35 min affection i veckan. Läs mer här:http://trilogycommunications.wordpress.com/2008/08/24/five-magic-hours-that-could-save-your-marriage/

    Skön sommar!!:)

    Kram

    Det finns en övning i Positiv Psykologi för

  3. Lars skriver:

    Festligt Anna, att du refererar till John Gottman. Han är en mycket speciell person, började sin karriär som matematiker och styrde över till parrelationsforskning. Han verkar fortfarande tänka som en matematiker.
    John Gottmans märkligaste resultat är hans tidigare studier där han utvecklat en metod att med 95% säkerhet, utan att använda intuition, bedömma om ett par kommer att skilja sig eller ej och detta genom att bara studera parets kommunikation under 1 timme.
    Detta resultat bevisar att skillsmässoorsaker ligger i en bristfällig kommunikation. Jag är mindre imponerad av John senare forskning. Jag har läst hans bok 7 gyllene regler för en lycklig kärleksrelation. Där står mest självklarheter och bevisnivån är för låg.
    I stället vill jag koppla samman Johns tidiga resultat medtekniker för konfliktreducerande kommunikation. Vi måste förstå att konfliktreducerande kommunikation kan vara svårare än vi tror. Marchall Rosenberg har skrivit en bok Non Violent Communikation, Ett Språk för Livet. Kopplar man ihop dessa två herrars resultat, så tror jag att vi kan minska antalet skillsmässor.

    Kram /Lars

  4. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    Kul att du följt Gottmans forskning, visst är den intressant! Men vad tror du om 5magiska tummarna då? Det är ju väldigt foskningsbaserat vad jag förstått. Jag har oxå sysslat endel med Non Violent Communication och Marchall Rosenberg, ett otroligt fint arbete. Jag tror helt klart att du är på rätt spår:)

    Kram

  5. FEG skriver:

    Intressant men samtidigt svårt att greppa. Mindfulness är ju en knippe med ganska olika tekniker som ibland är synonyma meditation. Jag blir nyfiken på vilken sorts mindfulnessövningar som utförts under försöket. Den forskning som finns beträffande effekt av meditation skiljer ofta på olika metoder eftersom de ger så pass olika effekt. Den största avspänningseffekten skapas av sk. ”non directive” meditationsmetoder.

  6. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    Hej FEG, yes, det är inte helt lätt att greppa. Läs gärna källan från själva foskningspublikationen om du vill veta mer specifikt. IMBT är en mix av mindfulness medtation, avspänning och visualisering, men ett mindfulness förhållningsätt ligger till grund för medtoden, det har likheter med MBSR tex. Här är även en WIKI-länk som kan vara bra jämnförande. http://www.lyckobloggen.se/?p=6155&cpage=1#comment-118507
    Helt klart viktigt perspektiv du för upp på tapeten:)

  7. Lars skriver:

    Hej Anna!
    Det är säkert inget ”fel” med de 5 magiska timmarna, men kanske föga unikt. Om jag tolkar det rätt (vilket jag inte garanterar), så är det en förädling av de 7 gyllne reglerna, vilka i sin tur mest bygger på sunt förnuft. Ovanpå denna sunt-förnuft-bas, så ligger då någon form av vetenskaplig bekräftelse.
    Jag tycker det är synd att inte John byggt vidare på sin unika forskning runt betydelsen av våra vardagliga små kommunikationsmissar. Där har han en mycket unikare infallsvinkel, som borde utforskas djupare.

    /Lars

  8. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    ah! Jag förstår och det är där Marchall Rosengerg kommer in eftersom han jobbar just med kommunikation. Dessvärre tror jag att det är många som behöver ”lära om” vad sunt förnuft är… men jag tror som du att bra kommunikation är nyckeln till goda relationer. Hur kom du kontakt med NVC och har du varit på kurser eller mest läst själv?

    Anna:)

  9. Lars skriver:

    Det var en bok rekommendation från någon likasinnad, jag kommer inte ihåg vem, Anna. Nej jag har inte provat NVC i kursform

  10. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    Ok, kul jag har gått en coaching utbildning som integrerar element från NVC men skulle vilja sätta mig in i det mer.

Leave a Reply