Mindfulness bättre än antidepressiva

En inblick i vad det är som sker i hjärnan när vi mediterar och varför det är så viktigt för välbefinnande att vi lär oss att vara närvarande istället för att undvika känslor. Mark Williams, forskare vid Oxford och en av skaparna bakom mindfulness baserad kognitiv terapi (MBCT) förklarar hur mindfulness är en av de mest effektiva sätten för att bota depression. Det har visat sig i flera studier att mindfulness är lika bra som antidepressiv medicin, samt att det även minskar återfallsrisken markant. Han uttrycker inte rakt ut att mindfulness är bättre än antidepressiva, men att det är lika bra. Självklart kan de vara viktigt att ge människor medicinsk behandling vid depression. Om mindfulness inte bara är ett kraftfullt verktyg att hantera utmaningar i vardagen utan dessutom följs av väldigt positiva ” biverkningar” som ökar livskvalité vilket många studier visar. Kanske skulle mindfulness faktiskt på längre sikt, och för allt fler människor, vara bättre än tabletter?

Anna Gordh Humlesjö

8 Responses to “Mindfulness bättre än antidepressiva”

  1. Filip Fors skriver:

    Gissningsvis är effekten av mindfulness och antidepressiva relaterat till grad av depression. Misstänker att mindfulness är särskilt effektivt vid mild till medelsvår depression men att antidepressiva kanske är mer effektivt för djup depression.

  2. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    Det skulle ju vara logisk om det var så men vad jag förstår av filmen så är skillanden inte så skarp. Eller? Detta handlar ju om människor med väldigt stor återfallsrisk med återkommande kliniska deppressioner och självmordsbenägenhet vilket ju är ganska grav deppression, men han nämner ju inte specifikt grad av deppression, det får ja kolla upp mer, spontant så tror jag att medicin och annan behandling ofta används ihop men de häftiga med mindfulness precis som indrott är ju att det minskar återfallsrisken och ger människor ett verktyg att använda i sina liv för at må bra även efter avslutad behandling:) oavsett vad som är bäst så är det ju iallafall väldigt hoppfullt att det är ett så bra sätt att läka deppression.

  3. Filip Fors skriver:

    Jag tror att de flesta självhjälpsövningar (inkl mindfunlness) kräver att individen har en viss grad av självkontroll och aktivitetsnivå. En person som är djupt deprimerad, kanske t o m sängbunden, har förmodligen svårt att ta till sig och utföra självhjälpsövningar. Jag har för mig att jag läst att ex. KBT fungerar fungerar bäst på medelsvår till lätt depression och att antidepressiva skulle vara bäst vid djup, men jag kan ha fel.

  4. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    Det låter väldigt rimlig, det du skriver. Som tur var så är ju riktigt grava deppressioner inte lika vanligt som ”mildare” kliniska deppressioner, vilket ju är extremt utbrett. Ett av de stora problemen med deppression är ju just återfallsrisken och problemet med antideppressiva är ju just att de inte minskar återfallsrisken i så stor utsträckning om man slutar med medicinen. Att mindfulness minskar den med 50% tycker jag är rätt enastående.

  5. Elisabeth skriver:

    Intressant! Kräver ett förändrat samhällsklimat. Är det tillräckligt effektivt med mindfulness jämfört med medicin ? Märk ironin i min fråga.

  6. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    Yes, Elisabeth, är helt på din linje.

    Jag tror att ett förändrat sammhällsklimat är förutsättningen, men även att mindfulness i sig är vägen till den förändringen… Och det är så häftigt att det är så mycket som hänt inom medicin och psykologi kopplat till mindfulness just nu, flera steg i rätt riktning:)

  7. Filip Fors skriver:

    Här finns några intressant TV-inslag om mindfulness med Åsa Nilsonne:
    http://urplay.se/167349
    http://urplay.se/155978

  8. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    Tack Filip, vad kul!

Leave a Reply