Meditation = mer lycka och ett bättre skydd mot influensa

Få bättre skydd mot influensa och ett lyckligare liv på köpet. Det enda du behöver göra är typ ”ingenting” en kvart om dagen.

Under de senaste 20 åren har forskare blivit alltmer intresserade av samspelet mellan meditation och immunsystemet, och vid flera tillfällen visat att medvetandet och tankarna kan påverka immunförsvaret i positiv riktning genom meditation.

Den nya vetenskapen positiv psykologi är i framfronten när det gäller forskning om hur vi genom att aktivt använda vårt sinne kan skapa ett lyckligare liv. Samtidigt rapporterar neurovetenskapen om samband mellan meditation och förändringar i hjärnstrukturer. Båda dessa forskningsfält tyder på att man kan bli lyckligare och friskare med hjälp av meditationsträning.

Allt fler läkare har börjat rekommendera meditation för att förebygga eller behandla sjukdomar, som cancer, aids, nedsatt fertilitet, hjärtproblem, depression m.fl.

En studie av Jon Kabat-Zinn och Richard J. Davidson visar att regelbundet utövande av meditation stärkte immunförsvaret hos försökspersoner som hade vaccinerats mot influensa. Ju mer de mediterade desto starkare blev deras immunförsvar. Samtidigt mådde de bättre, blev gladare och upplevde mindre stress i vardagen.

Alltså, vill vi skapa ett lyckligare liv och samtidigt få ett bättre skydd mot influensan som härjar, borde vi kanske medicinera oss själva med en daglig dos av meditation. Tänk att orden ”medicin” och ”meditera” har samma språkliga ursprung och betyder ”att tänka över, att reflektera och att hela”.

meditationbild

Även om meditation har sitt ursprung i ett andligt och gudomligt sökande, är det egentligen ingenting mystiskt. Meditation är ett enkelt sätt att slappna av och fokusera på nuet. Alla har vi behov av att komma i kontakt med vårt inre, där vi kan uppleva frid och ladda med ny energi.  Under meditation bromsass tiden och vi blir mer närvarande, här och nu. I ett meditativt tillstånd kan man hitta en skön form av stillhet och sinnesro.

– Meditation is not what you think

Vi har redan förmågan att uppnå meditationsliknade tillstånd utan att vara medvetna om det. De flesta av oss försvinner ibland inåt när vi tittar in i en brasa eller ser ut över havet, medan tankarna flyter iväg. Meningen med meditation är att vi själva väljer hur och när vi vill uppnå detta tillstånd.

Ta en kvart nu och testa en enkel meditationsteknik där du övar på att uppmärksamma din andning. Övningen kommer att göra att du slappnar av och laddar med ny energi. Ju mer du tränar desto lättare kommer du att uppnå det meditativa tillståndet, och efter några veckor kommer det att räcka med endast några djupa andetag för att få önskad effekt.

Kommentera gärna efter om hur det kändes.

Andningsmeditation:

Ta en kort paus och hitta en plats där du kan vara någorlunda ostörd. Sätt dig bekvämt, blunda och slappna av. Andas lugnt och fokusera på din utandning. Oroa dig inte om du tappar fokus. Det gäller att komma tillbaka och ”lyssna” på andningen om och om igen. Svårare än så är det inte.

Vill du fördjupa dig i ämnet meditation kan du börja med att läsa någon av följande böcker:

Mindfulness i vardagen av Ola Schenström, läkare och Mindfulnessinstruktör

Minska din stress med meditation av Andries J Kroese, professor i kärlkirurgi och yoga instruktör

Träna mentalt och förbättra ditt liv av Bosse Angelöv, Socialpsykolog

Meditation från början av Steve Hagen, Meditationslärare

Kom bara ihåg att meditation är en färdighet, och även om det handlar om att inte göra någonting krävs det lite motivation för att sätta igång. Genom att läsa om meditation får vi viktig kunskap, men det är först när vi börjar med regelbunden meditationsträning som vi kommer att uppnå effekt.

Jag tänker börja på måndag. 🙂

Armen Doslic
E-post: armen_doslic@hotmail

5 Responses to “Meditation = mer lycka och ett bättre skydd mot influensa”

  1. E-M skriver:

    Ge inte upp! Det kan ta tid innan man får positiva effekter. Men de kommer. Sinnesintrycken skärps. Färger blir t ex klarare. Rött blir mer rött. Du får en bättre känsla för skillnaden mellan vila och aktivitet. Hjärnan får bättre vila.

  2. […] den spännande och intressanta Lyckobloggen finns ett intressant inlägg om meditation och dess positiva effekter. Personligen är jag övertygad om att mindfulness är en fundamental färdighet när det gäller […]

  3. Martin Ström skriver:

    Tänkte bara tipsa om att jag på Mindfulnessbloggen har jag publicerat en guidad andningsmeditation. Den är fri att ladda ner och använda. Så om någon vill testa en vägledd mindfulness-meditation är det bara att ladda hem och sätta igång 🙂

    Planen är att det ska bli flera mindfulness-meditationer så småningom. Närmast på gång är en meditation på kärleksfull vänlighet (loving-kindness).

    Tack för en väldigt intressant blog, förresten!

  4. Filip Fors skriver:

    Tack för tipset Martin! Ska testa andningsmeditationen. En guidad ”loving-kindness” vore hur bra som helst. 🙂

  5. Simon Rosén skriver:

    Jag tänker på sånna där munkar som mediterar hur mycket som helst, och får en konstant höjd lycka och rekordhöga värden av lyckohormoner i hjärnan.
    Man behöver nog inte meditera lika mycket som dem för att få någon effekt.

    Citat från verkligheten:
    ”-Du verkar stressad, du borde börja meditera.
    – *argt* Jag är inte stressad. Och dessutom har jag inte tid att meditera.”

Leave a Reply