Finns det för många lyckostrategier att välja på?

En fråga jag funderat på länge är varför så få människor aktivt praktiserar mental träning och lyckostrategier. De flesta som läser självhjälpsböcker praktiserar inte speciellt mycket av vad som står i dessa böcker. Vi blir överösta med olika strategier för att må bättre i tidningar, på nätet och i självhjälpsböcker. Idag finns det till och med strategier som är mer eller mindre evidensbaserade. Exempelvis Sonja Lyubomirskys bok Lyckans Verktyg som vi många gånger skrivit om på bloggen. Men det är sällan som insikterna omsätts till handling.

Jag tror ett problem är att det finns för mycket att välja på. Vid en första anblick verkar det ju jättebra att det finns fler och fler metoder som vi kan använda för att må bättre och bli mer tillfreds med våra liv. Ju fler alternativ desto lättare blir det ju att hitta något som passar för varje individ.  Det låter bra på papperet men i praktiken tror jag inte det är så positivt. Jag tror det rika utbudet av recept på ett lyckligt liv och tekniker för att höja humöret försvårar för oss att praktisera strategierna.

how-self-help-books-can-make-you-happy

Inom psykologin har begreppet valparadoxen myntats. Intuitivt tror vi ofta att fler val är bättre. Flera studier har dock visat att människor tar längre tid på sig att välja och riskerar att bli mer missnöjda med det de väljer ju fler valalternativ de har.

Att välja från ett stort skafferi av lyckostrategier gör att vi spenderar mycket tid på att fundera på vilken vi ska välja istället för att börja praktisera en strategi. Vidare riskerar vi, när vi väl valt en strategi, att kanske tänka för mycket på om vi verkligen valde rätt. Kanske byter vi också till en annan strategi innan vi hunnit testa den valda strategin på djupet.

Sonja Lyubomirsky går igenom 12 olika strategier i sin bok. Kanske vore omfånget tre till fem olika strategier bättre. Jag tror böcker som innehåller många strategier är roligare att läsa men i mindre utsträckning utmynnar i praktik.

Lyckoforskare och personer som läst på om lyckoforskningen pratar ofta om valparadoxen men de glömmer oftast att tillämpa den på det egna området. Vi tror ofta att ju fler vägar till lyckan vi kan komma på desto bättre är det. Kanske är det tvärtom. Att ett fåtal noggrant utprovade vägar vore bättre. Samtidigt kan vi bli uttråkade om vi använder samma strategi hela tiden, så viss variation måste finnas. Antagligen är ”lagom” bäst. Men vad är lagom? Och vad tror ni? Finns det för många lyckostrategier att välja på?

Källa: Schwartz, Barry (2005) The Paradox Of Choice – Why more is less, HarperCollins.

Filip Fors (www.filipfors.se)

4 Responses to “Finns det för många lyckostrategier att välja på?”

  1. e skriver:

    Klokt! Jag har åtminstone varit lite villrådig av de många alternativen. För att återknyta till tidigare jämförelse med fysisk/mental träning så känns vissa texter lite som allt-i-ett-guider till basket, bowling, bergsklättring, djuphavsdykning, rugby osv. Lite om mycket. Det är nog mer effektivt att ge ut texter med fokus på några få strategier plus mycket mer detaljer om hur man gör för att hålla kvar vid träningen. Vilka problem man kan stöta på. Typ: ”Starta med att under ett år regulbundet använda och stegvis bemästra dessa tre träningsformer.”

    Skulle inte lyckobloggen kunna plocka upp metod som tema per halvår, uppmana folk att haka på och testa den och sen skriva kanske 10 temaposter enligt ett schema, poster som tar upp fallgropar, rutiner och där folk kan dela erfarenheter i kommentarsfältet?

  2. Filip Fors skriver:

    e: Bra idé. Kanske går det att genomföra. Dock är lyckobloggen inte direkt ett koordinerad ”team” på det sättet. Men något som liknar det du tar upp kan mycket väl bli verklighet. Tack för tipset!

    I övrigt håller jag med dig om att de flesta böcker på områden erbjuder spridda skurar. Många olika metoder men går sällan in på någon metod på djupet.

    Det tar åtminstone 30-60 dagar att lyckas etablera en ny vana. Så att välja en metod och satsa på den 1-2 månader är förmodligen bäst.

  3. e skriver:

    Jag gjorde lite mer sökningar och hittade http://www.actionforhappiness.org/ . Inte så detaljerade guider men med en del bra uppdelningar i delområden (lycka på arbetsplatsen http://www.actionforhappiness.org/10-keys-to-happier-living/at-work , på fritiden, osv.)

  4. Inkeri Barenthin skriver:

    Till att börja med: Tack för Lyckobloggen – en mycket vettig idé! Och nu en kommentar om mängden av lyckostrategier: Ja, det finns verkligen många att välja emellan. Men när man har valt en, så gäller det att hålla på så länge att ”grundinställningen” för kroppens vanemässiga lyckonivå höjs. Det är som om människan hade termostater inom sig som reglerar, eller åtminstone försöker reglera, kroppens funktioner så att de är i balans. Termostaten för lyckoupplevelser är inställd på ett värde som motsvarar nivån på den vardagslycka som vi upplever utan någon särskild anledning – vår personliga grundlyckonivå. På engelska heter punkten ”happiness set point”. Det är till den nivån som vi alltid så småningom återkommer efter både en lotterivinst och en olycka. Det intressanta är att termostaten kan vridas upp med positiva resultat inte bara för den grundlyckan utan också för andra kroppsliga och psykiska funktioner. Stressreaktionerna till exempel blir lindrigare.
    Marci Shimoff har skrivit en bok (Happy for No Reason) om att höja lyckans grundnivå. Boken kan köpas via http://www.Amazon.com. Själv har jag skrivit en bok om sambandet mellan grundlycka och stress. Den heter Kalibrera din lycka, reglera din stress – med stöd av nyare forskning och gammal visdom och den säljs via AdLibris.com och kostar 144 kronor.
    Hälsningar, Inkeri Barenthin

Leave a Reply