Varför är fysisk träning populärare än mental träning?

fx-löpning

Strategier eller metoder för att bli lyckligare innehåller ofta olika moment av mental träning. Med mental träning menar jag olika sätt att träna sig i att tänka eller känna annorlunda. Många metoder från positiv psykologi går ut på detta, till exempel tacksamhetsdagbok eller övningar i att visualisera positiva framtidsbilder. Traditionell kognitiv terapi som syftar till ifrågasätta negativa tankar är också en form av mental träning. Likaså övningar i att starka självkänslan som är populära inom självhjälpslitteraturen. Positiva affirmationer och självhypnos är andra exempel. Ytterligare en metod är mindfulness och olika meditationsformer.

Sonja Lyubomirsky hävdar in sin bok Lyckans Verktyg att vi sällan lägger ner lika mycket tid på mental träning som fysisk träning.  En av hennes rekommendationer är att vi borde lägga ner minst lika mycket tid på att ”träna knoppen som att träna kroppen”. Jag håller helt med henne om detta. Kanske är det till och med viktigare med mental träning än kroppslig/fysisk träning eftersom upplevelser av välbefinnande per definition tillhör den mentala världen. Ändå är det betydligt fler som joggar, styrketränar eller går på aerobics än de som skriver tacksamhetsdagbok, gör mindfulnessövningar eller visualiserar positiva målbilder. Samma sak är det i idrottsvärlden. Idrottsmän tränar fysisk träning mycket mer än mental träning trots att alla är överens om att de mentala aspekterna av topprestation är minst lika viktiga som de fysisk aspekterna.

Kan detta bero på att vårt psyke är så genetiskt bestämt så att den mentala biten inte går att påverka lika mycket? Tvillingstudier pekar på att ungefär hälften av variationen i människors grundläggande mentala egenskaper är genetiskt bestämda (ex. personlighet, intelligens m.m.). Men genetiska förutsättningar har ju också en kraftig inverkan på människors potential att bygga muskelmassa, styrka samt kondition. Så kopplingen till gener är knappast den relevanta skillnaden.

Kanske upplevs mental träning som svårare att genomföra? Jag känner själv att det är mycket lättare att dra ut på en löprunda eller gå till gymmet och köra styrketräning än att göra olika mentala övningar som jag gett exempel på ovan. Vissa anhängare av KBT brukar säga att det är lättare att ändra beteenden än att ändra tankar. Kanske ligger det något i det. Men varför är det så? Jag tycker att det är svårare att komma igång med mental träning även om det kan vara minst lika kul när man väl tar sig för det. Mitt intryck är att många köper böcker som innehåller mentala övningar (ex. lyckan verktyg) men de praktiserar sällan övningarna.

Vad säger ni läsare?  Upplever ni samma sak? Hur många av er tränar regelbundet någon form av mental träning?

Filip Fors (www.filipfors.se)

12 Responses to “Varför är fysisk träning populärare än mental träning?”

  1. SoF skriver:

    Jag har ett motstånd mot fysisk träning, så för min del skulle det absolut vara bra om jag la lika mycket träning där som på den mentala biten.

    Mindfulness och meditation är min grej – och det kanske jag på sätt och vis kan säga att jag tränar på ständigt. I ensamhet och även med människor runt omkring mig.
    Så skulle jag träna lika mycket fysiskt, så skulle det bli ”fullt upp”. 😉

    Varma sommarhälsningar!

  2. axel skriver:

    Håller med om att det är lättare att komma igång med fysisk träning än psykisk. Önskar att det vore tvärtom.

  3. Jesper Östman skriver:

    Intressant fråga. Några spekulationer. En möjlighet är att den fysiska träningen ger en tydligare positiv feedback (den sköna känslan efteråt). Sen kanske det har att göra med att den fysiska träningen är mycket mer konkret och synlig. När det tex kommer till att signalera för andra hur mycket man ansträngt sig framgår det ganska tydligt, mycket svårare att se mentala ansträngningar (om de inte på något sätt visuellt och konkret visar att de är jobbiga – tex meditation, speciellt i svåra ställningar)

  4. Ja, det känns som att det ligger rätt mycket i det som Jesper spekulerar kring. Jag tror att många känner en större motivation att träna fysiskt än mentalt, bl a beroende på att man genom fysisk träning på ett tydligare sätt ser en konkret förbättring. Vi lever också i ett samhälle där utseende spelar en stor roll för ens status och där reklam- och modeindustrin hela tiden basunerar ut hur du ska se ut för att bli populär.

  5. Jenny skriver:

    Men nog är väl fysisk träning ofta också en form av mental träning? Åtminstone för min egen del fungerar det ofta så. Ett slags ”mindfulness in motion”

  6. Göran Hådén skriver:

    Att träna basket mentalt i en månad är lika effektivt som att göra det på riktigt, enligt Research Quaterly.

  7. Filip Fors skriver:

    Källa på det? 🙂

  8. […] blogginlägg som ställer frågan Varför fysisk träning är populärare än mental träning, från […]

  9. e skriver:

    Kan ni rekommendera en handbok i mental allroundträning? Den ska vara evidensbaserad, kort, mest innehålla praktiska övningar (jämför med hur instruktioner för styrketräning brukar se ut) och planeringsverktyg (föreslå veckoprogram, variation och knep för att bygga upp rutiner). Obs: ärlig fråga.

  10. Filip Fors skriver:

    Beror på vad du menar med allroundträning? Böcker för att höja humöret och nöjdhet med livet finns det några. De bästa tycker jag är
    Sonja Lyubomirskys,Lyckans Verktyg och David Burns Feeling Good.
    Båda innehåller övningar och är ganska praktiskt orienterade. Modellerna i böckerna är mer eller mindre evidensbaserade. Finns ingen bok som riktigt motsvarar alla dina kritiserar men gissar att dessa två tillsammans kan fungera bra. 59 Seconds av Richard Wiseman kan också vara av intresse. Boken Mind Over Mood av Greenberger är en klassiker inom KBT och innehåller en hel del övningar och är ganska pedagogisk. Föreslår att du läser lite om dessa böcker och väljer ut en eller två.

    Du kan också hitta övningar att komplettera med här: http://www.lyckobloggen.se/?cat=44

  11. e skriver:

    Tack. Jag är inte inläst på den här litteraturen och har mest stött på mer teoretiska böcker som beskriver forskning som gjorts m.m. men inte är lika praktiskt lagda. Flera av tipsen verkar passa bra.

    För nutrition finns mycket praktiska verktyg och mått att ta hjälp av. RDI, kostmodeller, veckomatsedlar och mycket annat. Det skulle vara nyttigt med en ”lyckans kostcirkel” och rekommenderade dagsintag av lyckofrämjande tankar och beteenden! Men kanske finns redan något åt det hållet i de tips du gett.

  12. Filip Fors skriver:

    Jag tror inte det finns någon sådan bok ännu, i alla fall ingen som är baserad på lyckoforskning. Men böckerna jag föreslagit ovan är lite åt det hållet. Det saknas helt klart praktiska verktyg på detta område. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden. 🙂

Leave a Reply