Kärleksfull meditation, för vem?

images-1

En väldigt intressant studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Mindfulness 2010, banar väg för ny forskning inom mindfulness och meditation. Den visar att olika meditations typer, har olika effekt på olika individer beroende på skillnader i hur man tänker och processar känslor. I detta fall en jämförelse mellan mindfulness-meditation och loving kindness-meditation, även kallad metta-meditation. Hypotesen som forskarna hade vara att loving kindness meditation skulle öka välmåendet och bidra till positiva känslor mer än mindfulness meditation, för människor som återhämtar dig från depression. Man antog detta eftersom loving kindness eller Metta som det även kallas, syftar på att väcka glädje genom att aktivt framkalla kärleksfulla känslor och medkännande för sig själv och andra. Båda meditationsformerna har djupa rötter i den buddhistiska traditionen.

Men de blev inte som man trodde. Man intervjuade deltagarna med olika psykologiska test. Man mätte även hjärnaktivitet med EEG före och efter deltagandet i studien, för att spåra ökad aktivitet i vänster pre-frontala cortex i relation till höger, som är en indikation på ökade positiva känslor. Båda meditationsformerna visade sig ge likande mätbara effekt, vilket ju i och för sig var positivt. Istället kunde man se ett annat väldigt intressant samband. Det visade sig att mindfulness meditation funkade bättre för personer som hade en högre tendens till att grubbla väldigt mycket över saker och ting och ältande av negativa tankegångar. Däremot passade loving kindness bättre de som hade lägre fallenhet för grubblerier. Läs gärna artikeln här.

Jag tycker att de är väldigt spännande att man börjar forska på individuella skillnader av olika typer av meditation och att man får så slående resultat. Vi är ju alla olika och ju mer kunskap vi får inom psykologisk forskning om individuella skillnader desto mer insikt om hur man hittar rätt när man söker något. Så alla inte behöver uppfinna hjulet på nytt.

Jag tror också att den här typen av experiment kan öppna upp för mer forskning om de individuella effekterna av olika typer av mindfulness som t.ex. kropps-scanning, gående meditation och även andra metoder som qi-gong och olika typer av yoga. Ju mer vi förstår om individuella behov desto mer tror jag att det går att nå människor med den här typen av kunskap. I grunden så tror jag att de flesta metoder leder till samma plats och även att de är bra att inte bara göra det som känns lätt. Men det är bra att hitta något som känns naturligt så att man kan växa med utmaningar därifrån.

Har du erfarenhet av att vissa metoder fungerar bättre för dig än andra?

Källa: Barnhofer T. et al. State Effects of Two Forms of Meditation on Prefrontal EEG Asymmetry in Previously Depressed Individuals. Mindfulness 2010

Anna Gordh Humlesjö

6 Responses to “Kärleksfull meditation, för vem?”

  1. Spännande läsning, Anna! Metta-meditationen är ju väldigt lik, ja nästan identisk med, HeartMaths hjärtandning, som jag höll väldigt mycket på med ett tag. Antingen jag mådde relativt gott eller kände mig arg, irriterad, upprörd etc fungerade den meditationen jättebra. Jag blev lugn och fylldes av en stilla lycka. Det intressanta var att när jag däremot var i kontakt med känslor av tvivel , ensamhet och sorg kände jag mig ännu mer ensam och deprimerad. Det var som jag ljög för mig själv, klev in i en låtsad glättig kärleksfullhet och det fyllde mig med ännu mer självförakt.

    Det jag då fick göra var att ta ett steg tillbaka, i stället för att koncentrera mig på att ”vara kärleksfull” fokuserade jag på de känslor som faktiskt fanns i mig just då. JAg gav dem uppmärksamhet. And guess what? De tonade bort och jag fylldes av frid och lugn. Att öppna upp för, och acceptera, sina känslor på det sätt man gör i mindfulness är ju även det en form av kärleksfullhet. Den banar väg för den kärlek man även kan rikta utåt. För det är ju dit kärleken vill strömma tänker jag, ut i världen.

  2. Anna Bengtsson skriver:

    Intressant läsning Anna! Att individanpassa metoder till olika människor tror jag är helt rätt väg, som du skriver så är nog grunden att de ska leda till samma mål, men att olika människor, och även beroende på vilket stadie i livet en människa befinner sig i, så funkar olika saker mer eller mindre effektivt.

    ps. inser att jag behöver synonymer till ordet olika 🙂

    //Anna

  3. Lars Avellan skriver:

    Spännande, Anna!
    Jag tycker Iréne belyser det bra.
    Vi har tidigare i bloggen diskuterat att mindfulness fungerar bra för deprimerade personer medan positiv psykologi passar bäst för personer som redan har en positiv läggning. Jag antar att Kindness meditation har vissa drag åt positiv psykologi.
    Positiva känslor tar nog inte bort negativa känslor, som Iréne beskriver så tydligt. Är man i en mode av mycket ältande, så måste man nog ta hand om det innan man är mottaglig för positiva känslor,och mindfulness skapar en nyttig distans till ältandet.
    Inser för min del att det skulle vara nyttigt att lära mig kindness meditation, så jag kan växla mellan de två meditationsformerna beroende på vilken mode jag befinner mig i.
    🙂 Lars

  4. FEG skriver:

    Tackar för intressant artikel. Låter som en intressant slutsats att mindfulness meditation funkade bättre för personer som hade en högre tendens till att grubbla mycket över saker och ting och ältande av negativa tankegångar medan loving kindness bättre de som hade lägre fallenhet för grubblerier.

    Har läst i någons kommentar i lyckobloggen att tekniker med positivt tänkande verkar enbart fungera för personer med ett grundläggande positivt sinnelag medan det verkar som att mer djupgående meditationstekniker som sk. mindfullness/ledighetstekniker fungerar mera generellt för människor.

    Det är även intressant att de fysionloska förändringarna inte verkar skilja sig. Har läst en del om fysiologiska effekter av meditation och här skiljer sig effekten ganska kraftigt mellan olika tekniker.

  5. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    Tack för era jätte spännande reflektioner! Det inspirerar mig alltid att skriva mer och utforska mer och ta reda på mer. Det finns mycket att utforska i det här.

    Återkommer med kommentarer, jag är på ett Internet Cafe ute i vildmarken i Canada på Vancouver Island och vi har ingen internet i en månad:)

    Önskar er en jättefin sommar tills nästa gång jag är online.

    Kramar Anna

  6. […] är något vi kan skapa mer plats för i oss själva genom att utöva metta. Forskning visar (som jag nämnde tidigare i somras) att metta meditation ger liknande positiva verkan som andningsmeditationen. Men det är viktigt att […]

Leave a Reply