Positiv Psykologi möter Utbildningsdepartementet

Svensk Skola har på grund av nedåtgående resultat och minskat välmående hos elever uppmärksammats mycket senaste tiden. Tjejer mellan 16-24 lider av tre gånger mer oro och ångest idag än i början på 90-talet och vi ser inga tecken på en vändning. Att enbart få grepp om situationen i landets skolor visar sig vara en större utmaning än många tror, nyligen framfört av Sara Farhoudi i Fokus. Trots komplexiteten är den grundläggande psykologin bakom framgångsrikt lärande för elever och lärare förvånansvärt samstämmig, oavsett ålder, skola och land.

Forskaren John Hattie har sammanfattat över 50 000 studier som involverar över  200 000 000 elever och redogör tydligt för vilka faktorer som stärker elevers lärande. T ex bekräftar resultaten att lärarna är avgörande för elevers framgångar och motgångar.

Majoriteten av de faktorer som lärare kan påverka i klassrummet och som ger ett resultat över genomsnittseffekten hittas direkt inom Positiv Psykologi eller har där en motsvarighet. Detta är bakgrunden till projekt Bättre Skolor som fortbildare lärare i dessa metoder och anledningen till att Utbildningsdepartementet fick besök i veckan. Jag, Anton Hallin och Pontus Holmgren, alla examinerade eller studerande på Psykologisk Coach programmet i Skövde, träffade utbildningsministerns politiskt sakkunnige, Therese Wallqvister och informerade om det potentiellt sett stora bidrag dessa evidensbaserade metoder kan ge svenska skola. Therese kände inte till PP sedan tidigare och visade stort intresse för fältet. Efter mötet efterfrågade hon mer information och litteratur att läsa in sig på, vilket vi tolkar som ett mycket positivt första steg.

Skärmavbild 2011-06-10 kl. 17.34.19

Vår förhoppning, nu delvis uppnådd, var att Utbildningsdepartementet skulle uppmärksamma området och möjliggöra att framtidens politiska beslut tar hänsyn till psykologin om vad det är som bygger, stärker och bibehåller bättre skolor.

Erik Fernholm

Utbildare & Social Entreprenör

Lyckoaktivist.se

2 Responses to “Positiv Psykologi möter Utbildningsdepartementet”

  1. Elisabeth skriver:

    Som lärare på gymnasiet kan jag säga att jag upplever att flickor mår sämre igen, men att problemet är inte nytt. Vi måste se till de omgivande samhällsstrukturerna.
    Att vara kille räcker ganska långt i vårt samhälle. Du kan ha medelmåttiga betyg, men ändå gå relativt långt i din karriär. En kvinna måste hela tiden vara duktig och kunna ”slå sig fram”. Det som vi av tradition betecknar som kvinnliga egenskaper har vi plats för dem i vårt alltmer prestationsinriktade samhälle där det är resultat som kan mätas som räknas. Kunskap är så mycket mer än det.

  2. Lars skriver:

    Ett otroligt arbete som John Hattie har gjort!
    Jag tror hans slutsatser är värdefulla långt utanför skolvärlden. Mycket kan översättas till grundläggande principer för motivation, personliga framsteg, samlevnad och indirekt lycka.
    Jag blev så intresserad att jag har beställt Johns bok Visible Learning från Adlibris.

    Kram/Lars

Leave a Reply