Så skapar du goda vanor (och blir av med de dåliga) i 5 steg

Varför är det så svårt att skapa nya vanor och bli av med de dåliga? Varför har vi vanor överhuvudaget?

Vill vi uppnå mer lycka behöver vi, förutom att uppleva glädje och njutning, vara någorlunda nöjda med vad vi har åstadkommit i livet. Att ha en god hälsa, ett tillfredsställande jobb, närhet till vänner och familj, samt ett tryggt hem är några faktorer som starkt påverkar hur lyckliga vi känner oss. 

När vi inte är nöjda med det vi har, och det är vi så sällan, kämpar vi med att förändra våra liv. Vi vill utvecklas och komma vidare till nästa nivå. Vi strävar efter fler saker, mer tid och högre lön. Vi vill se bättre ut och bli bättre på det vi sysslar med. Vi drömmer om de perfekta förhållandena och en mer balanserad tillvaro. Vi vill helt enkelt bli lyckligare.

De flesta av oss vet vad vi vill ha. Det är det enkla. Problemet uppstår när vi påbörjar själva förändringen. ”Mitt nya liv” – projektet är oftast inte så långvarigt. Vi gör som vi brukar göra och kommer sällan så långt. Förändringar som börjar ”på måndag” eller blir ”mitt nyårslöfte” slutar oftast med att vi ger upp. Andra saker kommer emellan. Vi får ont om tid och viktigare projekt dyker upp. Motivationen avtar. Vår förändring får vänta till nästa måndag, eller till nästa år.

I boken ”Bryt vanan och nå dina mål” räknar Törbjörn Niese upp följande fakta:

* 92% av oss har fasta rutiner för våra morgonbestyr

* 81% av oss äter samma frukost varje morgon

* 78% av oss har fasta mönster för var vi sitter och tittar på TV

* 86% av oss faller i sömn i samma ställning varje kväll

Vi läser samma tidningar, tittar på samma nyhetsprogram och tänker på samma sätt när vi blir utsatta för likartade situationer.

habits

Vanor har vi för att spara tid. Istället för att varje gång analysera information innan vi tar ett beslut, använder vi vanor som ett slags automatisering av processen. De är inte medvetna handlingar. Goda vanor är bra och underlättar vår vardag. De vill vi skapa eller behålla. Dåliga vanor däremot påverkar oss negativt och de vill vi oftast bli av med. Men det är lättare sagt än gjort.

Om vi tar rökning och bantning som exempel, två av de absolut ”vanligaste” (observera ordet vanligt) vanor vi försöker bryta, så visar det sig att risken för återfall är väldigt hög. 90% av människor som försöker sluta röka eller gå ner i vikt misslyckas.

”Det är ingen konst att sluta röka, jag har gjort det tusentals gånger”

– Mark Twain

Över till det positiva nu. Vanor går att bryta!

Människor kan förändras och det händer hela tiden. Det enda som krävs är tillräckligt mycket motivation för att orka utföra en handling tillräckligt länge för att det ska bli en ny vana.  En del forskare påstår att vi behöver repetera en handling varje dag i en hel månad för att den ska börja automatiseras.

Den vanligaste anledningen till att människor ger upp en förändring är att de satsar för stort från början, påstår Ian Newbe-Clark, professor i psykologi som forskar på vanor. Vi vill ha stora förändringar snabbt. Vanor ska skapas/brytas långsamt, en vana i taget.

Här är stegen Ian rekommenderar till oss som vägrar att ge upp våra nyårslöften:

1. Välj en vana i taget. Om man satsar på fler vanor samtidigt är risken stor att man misslyckas med alla. Att välja en vana i taget och satsa en månad på den blir tolv vanor per år, mer än de flesta brukar förändra.

2. Skriv ner en detaljerad plan. Det räcker inte med att vilja och bestämma vad man vill förändra. Din plan ska skrivas detaljerat, så exakt som möjligt.

3. Förenkla din plan. Forskning visar att människor är för optimistsiska när de gör upp planer för livsförändring. Ta god tid på dig och titta igenom vad du har skrivit. Prata med någon som känner dig väl om din plan kan verka realistisk.

4. Dela din plan i ”miniplaner”. Stora planer skrämmer oss och vi orkar sällan vänta på att se resultatet. Dela din plan i mindre veckoplaner samt dagsplaner. Läs din nästa miniplan varje natt innan du går och lägger dig.

5. Repetera. Vanor är handlingar som har repeterats tillräckligt länge för att bli automatiserade. För att skapa en ny god vana, eller bryta en dålig, krävs att vi repeterar själva handlingen så ofta vi kan, helst varje dag. Varje ny repetition är en avklarad miniplan. Vårt självförtroende stärks när vi klarar av saker och det blir genast lättare att hitta motivation för nästa uppgift.

Man kan knappast misslyckas när man få det serverat så här. Jag känner flera som har följt de här stegen och förändrat sina vanor. Kan de, så kan jag. Från och med måndag sätter jag igång

Armen Doslic
E-post: armen_doslic@hotmail

3 Responses to “Så skapar du goda vanor (och blir av med de dåliga) i 5 steg”

  1. Filip Fors skriver:

    Bra post om något som är väldigt viktigt. Om man inte har någon metod för att skapa nya vanor blir lyckostrategierna som exempelvis Lyubomirsky föreslår svåra att tillämpa i praktiken.

    För vissa personer fungerar det även bra med ”socialt tryck”, alltså att berätta för vänner och bekanta vad det är för vana som man vill börja med. Exempelvis fann man i en studie att sannolikheten för att nyårslöftena skulle hållas var klart högre bland de som tillkännagett sitt löfte till andra.

  2. Mats skriver:

    Dessa råd låter som hur man genomför ett framgångsrikt projekt:-)

  3. Filip Fors skriver:

    Japp, ett lyckoprojekt! 😀

Leave a Reply