Ny cola ska ge lyckorus *Aprilskämt*

HappyColaSodaBliss, en ny svensk läsktillverkare, tar nu upp kampen med jätten Coca Cola. I dagarna lanseras HappyCola som man hoppas ska kunna bli en riktig storsäljare. Enligt företaget kommer den nya läsken att kunna öka människors välbefinnande markant. Endast ett par klunkar ska kunna ge ett lyckorus i upp emot sexton timmar och hittills har inga negativa bieffekter kunnat påvisas.

I en förstudie där 836 män och 972 kvinnor deltog visade det sig att gruppen som fick HappyCola i snitt blev två enheter lyckligare (skala 1-10) än den grupp som fått vanlig Coca Cola. HappyCola frigör signalsubstanserna oxytocin, dopamin, endorfin och serotonin i en kombination som ska maximera det upplevda välbehaget. Enligt SodaBliss är drycken inte beroendeframkallande.

NYTT! I förmiddagens radiointervju med SodaBliss VD avslöjas att företaget även har samhällspolitiska intentioner. Om en tillräckligt hög andel av svenskarna dagligen konsumerar HappyCola kommer Sverige att passera lyckonationen Danmark i den internationella lyckoligan. Även socialstyrelsen är intresserade av drycken och ska göra en utvärdering. Faller den väl ut kan HappyCola bli ett alternativ till antidepressiv medicin och psykoterapi mot depression och ångest.

Ludvig Lindström

25 Responses to “Ny cola ska ge lyckorus *Aprilskämt*”

  1. Marie skriver:

    😉

  2. Furst Nid skriver:

    “Enligt HappyCola är drycken inte beroendeframkallande” — hmmm, tillförlitlig källa… 😀

    Är den förresten ekologisk och/eller rättvisemärkt?

  3. Simon A skriver:

    Är det legitimt? Känns ju som en svag form av narkotika. Varför är detta okej? Är ju iofs samma med alkohol och koffein. Men ändå. Jag blir dels nyfiken att smaka, om det verkligen inte har några sidoeffekter eller beroendeframkallande. Å andra sidan känns det hemskt att vi ska behöva ta sånt här för att vara glada i vårt samhälle idag.

  4. Simon A skriver:

    iofs är det 1:a april idag när man tänker efter… Och den där är kanske för bra för att vara sann…

  5. Furst Nid: Den är varken ekologisk eller rättvisemärkt vad jag vet.
    Simon A: Drycken ska ha gått igenom alla instanser och kontroller utan att ha fått någon anmärkning. Tror inte att den har samma effekt som narkotika, men den som smakar får väl se 🙂

  6. Filip Fors skriver:

    Hörde en intervju med VD:n för happycola på radio i morse. Tydligen var socialstyrelsen mycket intresserade av att utvärdera drycken. Om den är så bra som företaget utlovat är den både billigare och mer effektiv än traditionell antidepressiv medicin och psykoterapi mot depression och ångest.

    Man fick även att höra att företaget har samhällspolitiska intentioner med drycken. Om en tillräckligt hög andel av svenskarna dricker den kommer Sverige passera Danmark i den internationella lyckoligan.

  7. Filip: Intressant! Jag tycker helt klart att vi i Charity International borde inleda någon form av samarbete med företaget. En kampanj skulle kunna vara att dela ut gratis HappyCola till stressade människor på stan.

  8. Emilia skriver:

    Åh men hallå – är det på riktigt eller är det ett skämt denna första april? Behöver få svar på frågan – om jag kan använda denna info. Men om det har varit info på radio etc så kanske det är sant ändå…

  9. Emilia: Radio borde man ju kunna lita på, men man vet ju tyvärr aldrig en dag som denna 🙂 Men det är klart att du kan använda infon här i vilket fall som helst.

  10. Filip Fors skriver:

    Faktagranskare av studien sägs vara Professor Ed Diener. Jag tror inte det är ett skämt. Sverige snittar 7.8 på en elvagradig skala, Danmark 8.2. Om drygt två miljoner svenskar tar drycken går vi om Danmark. Charity bör genast inleda en kampanj. Tror vi bör rikta in oss på tonåringar. De dricker mycket cola.

  11. Filip: Det låter vettigt att rikta in oss på ungdomar. Jag tror att vi även bör lobba mot regeringen och försöka få dem att subventionera drycken. Det går ju att påvisa att ökad lycka även leder till ökad produktivitet och ser de en chans till BNP-ökning tror jag helt klart att de kan nappa.

  12. Simon A skriver:

    Ja detta är ju fantastiskt. Tänk att det fanns en sån genial lösning på lyckobloggens frågor trots allt! Kommer ni skriva om andra metoder i framtiden eller riktar ni in er 100% mot detta läsk framöver?

  13. Simon: Av förståeliga skäl kommer huvudfokus att kretsa kring denna läsk en tid framöver. Yoga, meditation och annat mer ”andligt” kommer att få stå tillbaka. Just nu försöker vi även få SodaBliss VD att bli lyckobloggare.

  14. Simon A skriver:

    Borde marknadsföras på sjukhusen i landet. Tänk vilken boost för en sjuk människa som kanske har det största behovet av en sådan dryck! Alla vet ju att en lycklig och trygg känsla i kroppen gör undervärk för immunförsvaret. Är det möjligt att inkludera i näringslösningar, s.k. dropp?

    Jag har hört talas om Professor Ed Diener, och han skulle aldrig skriva under på något oseriöst. Kan inte fatta att jag tvivlade först.

  15. Bra idé Simon! Dropp med HappyCola hade blivit en revolution för sjukhusen. Känns som att vi i Charity International har en hel del att stå i nu…

    Och visst, både Ed Diener och Filip Fors är personer som man verkligen kan lita på!

  16. Filip Fors skriver:

    Har fått tag på en del intressanta fakta om drycken. Tydligen var man tvungen att mixtra ganska mycket innan de fick fram en optimal nivå av de olika signalsubstanserna. I det första testet påverkade drycken oxytocinnivåerna alldeles för mycket. I rapporten talas det om att försökspersonerna blev extremt kramiga och ”klängiga” och delade ut kyssar till höger och vänster. I test nummer två så visade det sig att nivåerna av serotonin och dopamin påverkades allt för mycket. Deltagarna blev överdrivet positiva och riskbenägna. Ex. bestämde sig en stor del av försöksgruppen för försöka bestiga Mount Everest utan tidigare klättererfarenhet.

  17. erik.fernholm skriver:

    Undrar hur mycket dom betalt för rättigheterna från Haribo för Happy-Cola varumärket… =D

  18. Erik: Enligt radioinslaget i morse så ska Haribo ha fått 4,5 % av aktierna i SodaBliss mot att de får använda HappyCola som varumärke.

  19. Filip: Har också kommit över den bakomliggande test- och forskningsrapporten och det är ganska häpnadsväckande läsning må jag säga. På sidan 94, stycke två, beskrivs ingående hur en av försökspersonerna löper amok efter första testet: ”En av testpersonerna i grupp A blev efter iklunkandet så betuttad i en av testledarna att denna fick använda sig av pepparspray för att mota bort den alltmer kärlekskranka cola-drickaren.”

  20. Filip Fors skriver:

    4,5 % är ju en skamlöst låg siffra med tanke hur värdefullt varumärket är. Enda rimliga förklaringen måste vara att förhandlarna på Haribo fått smaka på drycken innan de glad i hågen tog beslutet (Den första laddningen med för mycket oxytocinpåslag).

  21. Lars skriver:

    Bra aprillskämt
    Så seriösa forskare som vi har här på bloggen skulle aldrig gå in i en så okritisk euforisk diskussion om det inte var 1 april.
    Men tanken är inte ny. Coca-cola innehöll i början Kokain…
    ….och visst, det borde vara möjligt att framställa en sån här dryck. Tanken är inte på något sätt fel. Jag skulle gärna pröva den, om den verkligen fanns…

    🙂 Lars

  22. Lars skriver:

    L-tyrosin, som finns som finns i tablettform i hälsokostaffärer och även i multipreparatet Mivitotal är ett ämne som kroppen behöver för att skapa dopamin och höjer därför på indirekt väg dopaminhalten.
    5HTP och Johannesört, som båda kan köpas i hälsokostaffärer höjer serotoninhalten.
    Oxytosinhalten kan inte höjas genom intag av föda, men genom inandning, hudpreparat eller eller injektionsspruta. Oxytosin kan köpas mot recept eller utan recept på internet.
    Jag vet inte om man kan höja endorfinhalten genom föda, men det finns så många andra metoder att det inte är nödvändigt, En språngmarsch, bastu, vinterbad eller spikmatta är bra exempel.
    Varunamnet råkas vara upptaget, men ni kan lätt fixa er egen Happy Cola.

    🙂 Lars

  23. Tack för infon Lars! Låter lockande med en egen Happy Cola 🙂

  24. April april förresten, även om de flesta av er nog redan förstått att det var ett aprilskämt 🙂

  25. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    Snyggt! Vi gillar evidensbaserade aprilskämt 🙂

Leave a Reply