Göm din ånger i ett kuvert

Kuvert

Skriv ned det du ångrar bittert, lägg ned texten i ett kuvert och försegla det. Då upplever du mindre oönskade känslor rörande händelsen du ångrar, jämfört med om du endast skriver ned det. Det visar ny lyckoforskning.

Uppföljande studier visar att själva förseglandet av kuvertet var viktigt för att minska det känslomässiga obehaget. Det räckte inte att skriva om det och sedan häfta ihop papperen man skrivit på. Att försegla kuvertet reducerade även deltagarens minne av den obehagliga händelsen.

Källa: Li X, Wei L, & Soman D (2010). Sealing the emotions genie: the effects of physical enclosure on psychological closure. Psychological science : a journal of the American Psychological Society / APS, 21 (8), 1047-50 PMID: 20622143

Givetvis är ett visst mått av sorg, ånger och grubbel fullt naturligt, men när grubblandet går för långt kan det vara värt att pröva det här knepet.

Ett annat knep är att boka in en tid då du ska grubbla, till exempel kl. 17-17.30. Då kan du varje gång när tankarna tränger sig på, tänka att det där gör jag kl. 17. När klockan sedan är 17, så känns det ganska krystat att grubbla på beställning, så då kan du slippa det då också 🙂

Källa: Sonja Lyubomirskys bok Lyckans verktyg, sida 115.

Göran Hådén

Tags:

7 Responses to “Göm din ånger i ett kuvert”

  1. Paloma skriver:

    Det sistnämnda är en strategi som jag arbetar med dagligen eftersom jag tidigare har varit en person som har ältat och ältat misstag jag har gjort – vilket bara har lett till djup olycka, ännu fler misstag och mera ältande och grubblande. I mer än en månads tid så har jag vid varje antydan till ältande sagt till mig själv att jag får oroa mig och älta över det kl 21.00. Klockan 21 är en tid då jag vanligtvis har kännt mig rofylld och lugn och inte ältat så när det är dags för det tillåtna ältandet så har jag faktiskt inte den minsta lilla lust till det 😀

    Från början kändes det fånigt att säga åt sig själv att älta ett visst klockslag men nu måste jag säga att för mig har detta varit den allra bästa lyckostrategi som jag har testat. På kort tid har jag blivit lyckligare än jag har varit på flera år. Det har gett mig möjlighet att skapa nya positiva tankespår istället för att vara fast i gamla.

    Verkligen en strategi som jag kan rekommendera!

  2. Kerstin skriver:

    Skulle vilja säga ”Gör dig av med din ånger” i stället för ”Göm den” (engelska blogg-titeln Grab it, Bag it, Bin it). Saker man gömmer brukar man vilja ta fram igen och det vill man inte med sin ånger.

    Jättebra tips från Paloma att bestämma grubbeltid till en tid då man brukar vara rofylld och lugn och inte vill älta.

    Detta är helt i linje med Thich Naht Than i boken ”Vi är redan framme”. Han pratar om ilskefrön som inte ska få gro, man ska släppa fram/hantera dem och gå vidare. Och odla de goda fröna i stället.

  3. Paloma skriver:

    Ja, eller hur Kerstin! Visst handlar det om att göra sig av med den. Det finns ingen mening med att gå och bära på ånger. Gjort är gjort och det enda man kan göra är att se framåt och som du säger – odla de goda fröna 🙂 Det är helt otroligt hur mycket tid man har över till att tänka positiva tankar när man har gort sig av med ältandet hehe.

    En kompletterande strategi till detta är ju att vid ältande först fundera på om det finns någon mening med det man oroar sig över och fråga sig själv- ”är det något jag kan påverka” och om det är det sätta igång med genomförandet. Vissa orostankar är ju bra och kan föra oss framåt, rent ältande däremot kan man lika gärna vara utan 🙂

  4. Paloma: Kul att det verkligen fungerar! Räckte det att köra metoden i en dryg månad eller kör du den fortfarande?

  5. Paloma skriver:

    Ludvig, jag kör fortfarande metoden – varje dag! Ibland flera flera flera gånger. Men skillnaden sen jag började med den har väl varit att det sker mycket mer automatiskt nu och att den är effektivare. Jag känner inte längre att jag måste anstränga mig för att använda metoden utan sorterar direkt ut ältandet. Sedan så blir det ju självklart mindre saker att älta över när man fyller på med en massa positiva tankar och händelser i livet istället (ältande är ju ganska passiviserande!). Men visst, det finns sällsynta dagar då det fortfarande är en ansträngning och då jag får säga ”stopp” högt för mig själv för att sluta älta. Men de sällsynta dagarna har oftast haft ett samband med att jag har sovit för lite eller ätit dåligt.

  6. Ylva skriver:

    Jag är väldigt bra på att älta saker om och om igen. Jag kan verkligen haka upp mig på en tanke. Jag har känt enorm ånger, och det har blockerat mig totalt i perioder. Sen har det blivit bättre, efter samtal med kompisar och föräldrar, men sen har det ändå kommit tillbaka efter ett tag. I perioder av stress, som nu, vill gärna de där tankarna bli extra starka. Så idag gjorde jag just så – jag skrev ner det jag ångrade, la papperet i ett kuvert och HÄFTADE igen det. Nu får det vara slut på dessa fullständigt onödiga och tidskrävande tankar. Idag har jag sagt hejdå till min ånger.

  7. Ylva: Jättekul att höra att du tagit tag i problemet! Du får uppdatera oss om hur det går 🙂

Leave a Reply