1. Merry Mindful Christmas & a Happy New Now!

shower of mindfulness

Detta är första delen av intro-kursen i mindfulness på lyckobloggen. Den kommer att ge dig enkla men väldigt praktiska tips på hur du kan finna närvaro i nuet över jul.

Varför ska man leva i nuet? Grunden i mindfulness är  den enkla principen att det enda som finns är här och nu. Det enda ögonblick du kommer att leva ditt liv är i nuet. Det här nuet. Det som har varit finns inte längre och framtiden finns inte än, för den har inte skapats ännu.

Men då lever vi ju redan i nuet även om vi inte är så medvetna om det, eller hur? Ja precis… Och ju mer närvarande vi är här och nu, desto mer medvetna blir vi om de tankar, känslor och handlingar som driver oss till hur formar våra liv. Och ju mer medvetna vi blir desto större möjlighet har vi att välja hur vi skapar vår vardag och våra upplevelse som vi egentligen vill (tex. julafton) och hur vi förhåller oss till det som triggar igång stress (tex. förväntningar som skapar julstress).

Många som börjat öva mindfulness upplever att närvaron till nuet bär med sig en enkel inre glädje som inte är beroende av yttre omständigheter (Inte ens yttre omständigheter som julklappar, Kalle Anka eller den perfekta julaftons stämningen!) Det är som om känslan av livstillfredsställelse, meningsfullhet och uppskattning av livet är nära sammankopplat med att vara närvarande i nuet.

1. Testa mindfulness i duschen:

Nästa gång du duschar, lägg märke till om du verkligen är närvarande där du är och känner vattnet mot huden. Kanske upptäcker du att du i tanken redan är påväg hemifrån eller pratar i telefon? Kanske brukar du ta med dig hela dagens första jobb-möte in i duschen? Eller nu över jul kanske du håller på att köpa sista julklapparna eller redan håller på att öppna julklapparna i duschen? Om det är så… kom ihåg att du aldrig behöver döma eller kritisera dig själv för att din uppmärksamhet vandrat iväg utan bara vänligt återvänd tillbaka till duschen och närvaron i det som sker i nuet. För vem vet, kanske är nuet bättre än du tror?

Merry Mindful Christmas önskar Lyckobloggen 🙂

Anna Gordh Humlesjö

Tags: , , , , , , , , , ,

7 Responses to “1. Merry Mindful Christmas & a Happy New Now!”

  1. När jag blev för lite närvarande tidigare idag (glömde), så gick jag och la mig och lyssnade på Ola Schenströms mindfulnessövningar i 10-20 minuter.

    Det gjorde susen! Som en ny människa efter det.

    Önskar dig en riktigt fin, skön, glad och God Jul tillbax!

    Ser fram emot alla kommande mindfulness-inlägg. 🙂

  2. Maria skriver:

    Den bästa jul- och nyårshälsningen som uppfunnits!! Åtminstone i modern tid!

    http://heartsoul-maria.blogspot.com/

  3. Anna Gordh Humlesjö skriver:

    Tack! Roligt att ni uppskattar:) Ja vi är lite av nya människor i varje nytt ögonblick eller hur… Merry Mindful XMas

  4. Ska definitivt testa detta nästa gång jag duschar, vilket blir efter tennismatchen om ca två timmar 🙂

  5. Lars skriver:

    Jag läser Jon-Kabat-Zinns bok och tränar då och då mindfulness på kvällen innan jag lägger mig. I början 5 minuter, nu ofta en halvtimme.

    Jag tycker mindfulness skapar ett inre lugn och harmoni. Jag blir av med mycket tjafts som pågår i hjärnan, små minivarianter av tvångstankar. Jag får lättare att fokusera på andra, när min egen hjärna är i balans. Kanske blir jag visare.

    Ännu är dock mindfulness nytt för mig. Min upptäktsresa fortsätter…

    Redan Sonjas lyckobok inspirerade mig till att njuta när jag står i duschen, verkligen känna behaget när vattnet slår mot kroppen och rinner ner utmed huden. Bastun håller just på att bli varm. Ska bli skönt..

    Tack Anna för en viktig tråd.

    Julkramar/Lars

  6. Gabriela skriver:

    Åh, vilken rolig blogg jag hittade nu 🙂 Härligt!

  7. […] för att minska dessa negativa känslor leda till bättre sömn. KBT-terapi, fysisk träning, meditation och yoga har här dokumenterad effekt. Det finns speciella KBT-metoder mot just sömnproblem som det […]

Leave a Reply