Höstmörkret sätter sina spår på humöret?

Nu är det kolsvart i Umeå nästan dygnet runt. För något år sedan tittade jag på hur välbefinnandet förändrades under hösten för det svenska folket genom European Social Surveys data. Mycket riktigt fanns det en svag nedgång i välbefinnandet från oktober till december. En tänkbar förklaring är höstmörkret.

Om du känner dig nere just behöver det inte bero på reella problem i ditt liv. Det kan mycket väl bero på årstiden. När humöret går ner tolkar vi saker annorlunda och ser problem vi inte vanligtvis uppmärksammar.

Vad gör man om känner sig lite nere på grund av höstmörkret? En orsak till att många blir mer deppade under hösten kan vara brist på D-Vitamin. Som en säkerhetsåtgärd, proppa i dig tillskott av detta under hela hösten.

Fler metoder
– Ljusterapi: Så kallade dagsljuslampor kan delvis ersätta bristen på solljus. Kostnaden för en sådan är dock rätt stor. Mellan 1-2000 kr
– Ta promenader varje dag under de få timmar som det är ljust ute.
– Beteendeaktivering: Vid höstdeppighet börjar negativa tankar ofta mala på. Se till att aktivera dig så mycket som möjligt. Träffa vänner, träna, läs böcker, kolla på film, jobba.Det gör att du distraherar dig från tankarna och de släpper i bästa fall taget om dig.

Du kan även testa olika humörhöjare från positiv psykologi. Läs mer här.

Påverkas du av höstmörkret och hur brukar du i så fall hantera det?

Filip Fors (www.filipfors.se)

4 Responses to “Höstmörkret sätter sina spår på humöret?”

  1. Feliks skriver:

    Mycket riktigt tycks ljuset ha med detta att göra, men även faktum att dygnet växlar. Även om det inte är lika vanligt så får vissa vårdepression – då dygnet blir ljusare och ljusare.

    Forskningen kring ljusterapi har såvitt jag vet inte visat starkare effekt än placebo, men en rekommendation är, som du skriver, att försöka aktivera sig utomhus under dygnets ljusa timmar. Regelbunden motion ca en timme tre gånger i veckan är att rekommendera.

    Man kan även skära ner på sin alkoholkonsumtion då alkohol förstärker depressioner.

    I övrigt hjälper det att strukturera sin tillvaro så att man undviker stress och har regelbundna sömn- och matvanor.

    En viktig sak du skriver Filip är att nedstämdheten inte behöver bero på reella problem i livet. Vid en negativ sinnesstämning triggas negativa tankar igång och det är lätt att man tolkar innehållet i dessa tankar som anledningen till ens humör. När det i själva verket kan bero på en obalans i vårt biologiska system.
    En bra idé kan vara att påminna sig om att svackan är tillfällig, förmodligen har man upplevt den förut. Man kan rent av ta vara på den genom att tillåta sig att gå på lågvarv ett tag och ta hand om sig själv. Kanske blicka inåt och lära känna sig själv lite.

  2. Ola skriver:

    …och befinner man sig i just Umeå finns ett fantastiskt trevligt ”ljusrum” som heter Aurora på studenthälsan i förvaltningsbyggnaden. Där finns gott om starka fullspektrumlampor och allt är vitt förutom tidningarna man kan sitta och läsa 🙂

  3. Lars skriver:

    Jag påverkas starkt av höstmörkret. Den mest träffande beskrivningen av känslotillståndet är håglöshet. Man idds bara inte sätta igång med någonting, och skulle man ändå göra det, så idds man inte fortsätta.

    Då jag är experimentellt och nyfiket lagd, så har jag prövat det mesta och det det mesta fungerar.

    Jag började med ljusterapi. Det fungerade, men tog väldigt lång tid. Ska man gå ljusterapi, så rekommenderar jag ett riktigt ljusrum. Ska man använda enkla ljusterapilampor för hemmabruk, så måste du sitta vänd mot lampan på kort avstånd i någon timme och det är både jobbigt och obehagligt. Vad gäller allmänbelysning, så är ljusfärgen viktig. Sån där hemsk blåvit färg, som billiga lysrör har är tyvärr effektivast.

    Vad många inte inser när det gäller ljusterapi, är att ljusstyrkan upplevs logaritmiskt. Vad betyder det? Jo, att det kan vara typ 100 ggr ljusare en solig junidag än när det är som ljusast mitt på dagen en lätt mulen dag i november. Att utnyttja solljuset ute är bra, men bara solgassiga dagar, annars blir dosen för låg.

    Efter ljusterapi, provade jag den kemiska vägen. Jag uppfattar det som att höstdepression är nästan ren kemi. Vi får för mycket melatonin. Att sänka melatoninhalten med något annat än just ljus är svårt, men höjer vi serotoninhalten, så blir effekten snarlik. Bananer, mörk choklad med hög kakaohalt och Johannesört (finns i hälsokostaffärer) höjer serotoninhalten. Har du riktigt svåra problem, så kan en läkare skriva ut effektivare medel. Jag har provat med icke receptbelagda medel och finner att de fungerar.

    I år har jag prövat att vara mycket aktiv på fritiden med aktiviteter där det ”bara är att följa ledaren” t.ex. körsång. Även det verkar fungera.

    Jag har börjat med D-vitamin. Dsen skall vara 50 mikrogram = 2000 IE. Många tabletter är för svaga. Jag märker ingen effekt av D-vitamin, men tar det för säkerhets skull. Det borde hjälpa.

    Så du behöver inte finna dig i att vara hösttrött, men gör du inget åt det, så kan det bli jobbigt.

    Kram / Lars

  4. Lars skriver:

    Förra läsåret prövade jag en fjärde metod. Jag körde halvklassikern och tränade mycket fysiskt. Avsikten var inte att bekämpa höstdepressionen, men den blev faktiskt mycket lindrigare än normalt, så allt verkar fungera.

    /Lars

Leave a Reply