Satsa på mycket saffran för en lyckligare jul!

Visste ni att saffran inte bara är den där goda kryddan som man alltid glömmer att handla utan dessutom en rejäl humörhöjare!? 🙂

Saffran har nämligen visat sig ha antidepressiva effekter! I en studie så testade man t.ex. att ge en grupp deprimerade personer kapslar med 30mg saffran per dag i sex veckor. Lika många fick placebo. Läkarna visste inte heller vilken grupp som patienten tillhörde. När de sex veckorna var över så kunde man tydligt se att den gruppen som fick saffranskapslarna nu mådde bättre psykiskt och inte längre var lika deprimerade. Inga biverkningar fick de heller.

lussebullar 4

Saffran jämfört med antidepressiva medel
I en annan studie så gick man ännu längre och jämförde effekten av saffran (30mg/dag) med effekten av den antidepressiva läkemedelssubstansen Fluoxetin. Studien var dubbelblind och placebokontrollerad enligt konstens alla regler och visade tydligt att saffranet gav lika kraftig förbättring av depressionen som läkemedlet!  Och då ska vi komma ihåg att antidepressiva medel inte alltid är så milda i övrigt utan ofta ger biverkningar såsom trötthet, minskad sexlust, viktuppgång mm.

Den  som börjar vräka i sig lussebullar kan dock säkert vänta sig en viss bieffekt i form av viktuppgång av allt socker 😉
Eftersom socker dessutom skapar blodsockersvängningar som inte brukar vara en bra väg till ett stabilt humör och en stabil energinivå, så är det förmodligen smartare att försöka hitta andra vägar att få i sig saffran på. T.ex.  ha lite saffran på yoghurten på morgonen, röra ner saffran i grytor, på fruktsallad eller vad man kan nu kan komma på för kreativa lösningar 🙂

Inte mycket som behövs!
Om man kikar på mängderna saffran som gavs i studierna (30 mg) så var de egentligen ganska låga. Ett litet saffranspaket från livsmedelsbutiken ger nämligen som regel 500 mg. Mycket ”medicin” för pengarna alltså 😉

Å så sist en påminnelse;
Glöm förresten inte att hålla koll på D-vitaminet så här i december när nivåerna nu har börjat sjunka rejält eftersom vi har för lite sol nu för att bilda D-vitamin ordentligt – för det kan slå rejält på humöret. Läs i tidigare inlägg på bloggen om det! Så saffran och D-vitamin är förmodligen en bra kombo för att kunna njuta mer av vintern! 🙂

Värmande vinterkramar till er alla! / Boel Björkenwall

—————————————————–
http://www.viability.se
boel@viability.se

11 Responses to “Satsa på mycket saffran för en lyckligare jul!”

  1. mimmi skriver:

    Källhänvisning?

  2. Lars skriver:

    Mycket spännande, Boel. Måste pröva, men ska kanske vänta tills någon gång när jag känner mig dämpad.

    /Kram/Lars

  3. Christer skriver:

    Ett biligare alternativ är luft!
    Njut för varje andetag och känn hur hela du fylls av lycka!
    Andas ut så mycket som möjligt behåll detta tillstånd i 15-20 sekunder, slappna därefter av och låt bröstkorgen fyllas av avslappningen…
    Lovar samma utfall i placebotesten.

  4. Mimmi: Det har genomförts lite olika studier. Föga förvånande har mycket genomförts i det saffran-älskande landet Iran (*ler*)
    De jag nämnde i artikeln är några exempel (utförda vid University of Tehran, och Arak University of Medical Sciences, Arak, and Pychiatric Research Center, Roozbeh Hospital, Iran). Men man har också i en annan studie t.ex. studerat effekten av saffran vid PMS, vilket visade på positiva effekter i den studien i alla fall.
    Men alla studier är inte så stora och kan behöva upprepas i större skala. Men det är ändå ganska kul tycker jag att en liten krydda verkar kunna ha så positiva effekter på humöret, eller hur? 🙂

    Kram! / Boel

    ——————-
    http://www.viability.se
    boel@viability.se

  5. Christer: Kul att du nämner andningens betydelse. 🙂 Andas gör vi ju automatiskt varje dag hela livet – ändå fäster vi oftast förvånansvärt liten vikt vid Hur vi egentligen andas!
    Jag gissar att vår nya bloggare och också yogalärare Anna har en del att säga om andning så jag lämnar över den bollen till henne 😉

    Lars: Ja, så kan du ju göra i och för sig. Men egentligen så hoppas jag i så fall mer på att du får så mycket bra tips här på bloggen för att trivas med livet så att du inte behöver hamna i något stadie där du ”behöver gå på någon saffrans-diet” 😉

    Kram på er båda!/ Boel

    ———————
    http://www.viability.se
    boel@viability.se

  6. Lars skriver:

    Boel
    Tack ska du ha för omtanken, men enligt någon studie fann man att lyckliga människor får lika många och lika djupa depressioner som mindre lyckliga människor, men kommer snabbare ur dem.

    Kram på dig själv / Lars

  7. Lars: *ler* – det stämmer rätt bra med mina egna erfarenheter också.
    Det behöver ju inte vara hela världen att må lite dåligt ibland (sådant är livet, och i smärtan kan vi få nya perspektiv) men det gäller nog just att vi inte Fastnar där.

    För x antal år sedan kunde jag fastna i smärtan och älta och grubbla och deppa tills det började växa mossa på mig i soffan. Idag har jag blivit allt bättre på att vända läget ganska fort. Ibland kan det gå på någon minut om jag lyckas trycka på rätt knappar 🙂 Och då är det ju inte hela världen om man känner sig surmulen ibland.
    Det roliga är att det här har banat väg för att jag börjat kunna se mig själv mer utifrån och med viss distans, så att jag ibland kan säga till mig själv att; ”ja ja Boel, ta dig själv med en nypa salt nu, du är lite ledsen just nu men du vet ju att du strax är glad igen, så passa på och gråt du så länge det varar” 😉 Och bara genom den tanken så blev jag genast lite gladare 🙂

    Kram! / Boel

    —————–
    http://www.viability.se

  8. Lars skriver:

    Kul Boel,
    Jag tror de flesta av oss lär oss genom livet att se på egna depressioner med lite distans. Första gången man råkar ut för det i livet tror man ofta att ”man aldrig ska bli glad igen”. Kul att du som är så ung redan upplever det med distans.
    Själv har jag börjat gilla depressioner. De är spännande och jag känner mig helt trygg med dem. Vet nästan exakt hur långvariga de kommer att bli. Känner igen alla faserna i utvecklingen. Det är en sorts trygghet. Livet skall vara växlande. Största hotet mot lycka är tillvänjning. Då behövs växlingar

    Kram /Lars

  9. Liselott skriver:

    Varje december bakar jag matbröds-lussebullar på mer protein- och fiberrikt mjöl (dinkel, pofibrer etc). Bullarna ser fortfarande ut att vara bakade på vitt mjöl, nästan, om det nu har nån betydelse. Massor av smör o kesella o ägg och SAFFRAN!!! i degen och lite socker, helst i form av succanat, hela malda sockerrör så blir det den mest saftiga, mättande, mumsiga frukostbulle man kan tänka sig med vilka pålägg man nu än föredrar för en maximal frukostlycko-upplevelse.

  10. Lars skriver:

    Det är inte bara saffran som har antidepressiva effekter. Detsamma gäller chilipeppar, sage (Vad det nu är för något?, Kanske ska det stå salvia?) samt kardemumma. Nedanstående artikel (förkortad av mig)verkar ha passerat en Gogglesöversättning, så ni får ursäkta den dåliga svenskan.

    Några kryddor som saffran, salvia, kardemumma och chili är kända för att ha specifika anti-depressiva effekten, medan andra arbetar indirekt genom att förbättra allmänna hälsan hos individen.

    Chilipeppar: Chilipeppar också ha humör upplyftande effekt. De fungerar genom att stimulera en viss typ av smärta receptorn (kallas TRPV1) på sensoriska nervändarna. När dessa nerver stimuleras de signalerar hjärnan att frigöra kemiska ämnen som kallas endorfiner. Endorfiner, i sin tur stimulerar frisättningen av hjärnans kemiska, dopamin som fungerar som en humör hiss och lindrar depression. Många moderna antidepressiva läkemedel arbete också genom att öka nivåerna av dopamin i hjärnan.

    Sage: En dubbelblind placebokontrollerad studie har visat att salvia minskar ångest och höjer stämningen. Vi har känt i många år att föreningar i denna krydda verkar genom att hämma kolinesteras, ett enzym som är djupt engagerad i överföringen av signaler mellan nerv synapser. Sage har den fördelen att förbättra minnet.

    KARDEMUMMA: Kardemumma har använts av traditionell ayurvedisk läkare för att behandla depression i Indien i tusentals år. Det finns inga kliniska prövningar för att stödja användningen av denna krydda för att behandla depression finns biokemiska orsaker som ger en antydan om varför det är så effektivt.

    Article Källa: http://www.upublish.infoAbout författaren: Keith Scott MDKeith Scott är en läkare med ett särskilt intresse för helande egenskaper kryddor och fytonäringsämnen. Han har skrivit flera böcker däribland ”läkemedel kryddor, The Healing Power of kryddor”. Att ladda ner en gratis pdf-exemplar av hans bok, ”läkemedel kryddor” och läs mer om hälsofördelar av kryddor gå till: => http://www.medspice.com

    Kram
    /Lars

  11. Lars skriver:

    Jag har experimenterat lite ovetenskapligt med saffran. Vid 30 mg per dag har jag svårt att notera någon effekt, men vid 70-80 mg blir effekten tydlig, men ändå inte överdriven, lagom kanske man kan säga. Mungiporna går lite uppåt. Jag småmyser, känner mig mer bekymmerslös, men som sagt ändå inte någon överdriven effekt.

    Kram
    /Lars

Leave a Reply