”The negativity bias”

Tänk positivt!

”The negativity bias” är ett välkänt psykologiskt fenomen som ibland dyker upp inom lyckoforskningen. Med ”the negativity bias” menas att vi ägnar mer uppmärksamhet och lägger större vikt vid negativa upplevelser än andra sorters upplevelser. Om jag går till mig själv och tänker tillbaka på min skoltid så är det många taskiga kommentarer och handlingar från andra elever som mest etsat sig kvar i minnet, trots att jag upplevde skoltiden som ganska rolig och genom åren blev mycket mer positivt bemött än negativt.

Mycket verkar tyda på att grunden för ”the negativity bias” uppstod som en förutsättning för människans överlevnad. Överlevnaden berodde nämligen mycket på att hon kunde upptäcka faror och hot på ett så tidigt stadium som möjligt för att sedan kunna ta sig ur situationen. Därför var det av stor vikt att komma ihåg sådant som på ett eller annat sätt orsakat en själv eller någon annan skada, så att man kunde undvika detta i framtiden.

Kanske kan jag ha en viss nytta av att en del av de tråkigheter som drabbade mig under skoltiden etsat sig kvar i minnet. Förhoppningsvis är jag idag bättre på att upptäcka och avvärja konflikter mellan andra barn som jag stöter på i min vardag.

Samtidigt är det viktigt att minska sin benägenhet till negativa tankar om man vill uppnå ett lyckligare liv. Meditation kan vara ett knep att ta till. Vad har du för knep?

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om  och lyckoforskning.

Ludvig Lindström

4 Responses to “”The negativity bias””

  1. Filip Fors skriver:

    Ett lustigt sammanträffande att vi diskuterade detta idag på lunchen. Pratade med en filosof i skövde som menade att många studenter tyckte det var förlösande att höra talas om negativitetsbiasen. Då inser man att vi alla påverkas starkt av negativa upplevelser/kommentarer. Många går runt och tror att de är ensamma om detta och tror att det är ngt ”fel” på dem. Det kan också vara förlösande att få en förklaring till varför det är så. Du skriver ”hon kunde upptäcka faror och hot på ett så tidigt stadium som möjligt för att sedan kunna ta sig ur situationen. Därför var det av stor vikt att komma ihåg sådant som på ett eller annat sätt orsakat en själv eller någon annan skada, så att man kunde undvika detta i framtiden”

    Om vi utgår från att vårt känslosystem formades i en helt annan miljö där negativitetsbias var funktionell, men inte är det lika fullt idag så kan det bli lättare att acceptera negativa tankar och sedan släppa dem.

  2. Maria skriver:

    Ludvig, Bra att du tar upp den här frågan.Helt underbar bild! Negativa tankar har ju en funktion, precis som du skriver, och kan många gånger tjäna oss rätt. Det är ju när det tar över och styr våra tankar i oproportionerligt hög grad som det kan bli ett problem. När jag trillar ner i mina egna svarta hål av skuldkänslor eller känslor av otillräcklighet så brukar jag försöka tala allvar med mig själv. Jag menar, påminna mig själv om fakta kring situationen som påverkat mina tankar negativt. Och då brukar jag kunna avslöja mitt självbedrägeri. Funka oftast faktiskt! Ibland kör jag med bukandning och avslappning, ibland powerwalks för att gå av mig skiten. Funkar det med 🙂

  3. Lars skriver:

    Jo, det brukar hävdas att för varje negativ kritik man ger någon, så måste man balansera med fem positiva, just på grund av att de negativa lätt stannar kvar.

    Jag känner att det finns olika typer av negativa tankar, som måste hanteras på olika sätt, det eviga ältandet av en negativ tanke som inte vill släppa är en form. Här påminner jag mig tankeövningen: Tänk absolut inte på blått” Hur många klarade den och undvek att tänka på blått? Man kan alltså inte tänka på att man inte får tänka på den negativa tanken. Här försöker jag istället omedelbart tänka på något annat, gärna blixtsnabbt!

    Sen har den riktigt svåra djupa sorgen, en svår olycka, någon som gått bort. Du klarar inte att tänka på det utan att tårarna börjar trilla. Här tror jag det är precis tvärtom. Du måste arbeta dig igenom det. Berätta det för dina vänner. Skriv ner det.

    Maria nämner ett tredje fall, en överreaktion, som jag upplever ditt budskap. Kanske kan en fakta-analys då hjälpa som du skriver? Jag lever dock i en värld med många akademiker runt omkring mig, där en del får detta att övergå i överteoretiserande som övergår i ältande och sen kan det vara ännu svårare att bryta.

    Så har vi naturligtvis positiv psykologi. Livet är härligt! Vad var din bästa upplevelse den här veckan?

    Kram/Lars

Leave a Reply