Pauser avbryter den hedoniska anpassningen

television2

En ny studie visar att ett TV-program med reklamavbrott upplevs som mer njutningsfullt än ett TV-program utan reklamavbrott. 87 studiedeltagare lottades in i två grupper. Båda grupperna såg ett avsnitt av TV-serien Taxi, den ena gruppen fick se avsnittet med reklamavbrott, den andra gruppen fick se avsnittet i ett svep utan reklam.

Deltagarna fick även ange på förhand hur njutningsfullt de trodde att tv-avsnittet skulle vara. Som väntat var den förväntade njutningen högre för gruppen som skulle se programmet utan reklam. Men när deltagarna väl sett tv-serien visade det sig att gruppen som sett avsnittet med tv-reklam upplevde tv-serien som mer njutningsfull. Tvärtemot vad deltagarna på förhand trodde alltså.

En förklaring till detta märkliga resultat är att reklamavbrott avbryter det man inom lyckoforskningen kallar för hedonisk anpassning. Vi vänjer oss vid njutningsfull stimuli eftersom det som är nytt, fräscht och spännande snabbt övergår till att bli familjärt. Men genom avbryta en positiv upplevelse och sedan låta den fortsätta kan den åter kännas fräsch igen.

Tidigare studier tyder på att en poplåt upplevs som mer njutningsfull om den avbryts under 10 sekunder i mitten, resultat i samma stil har forskarna funnit vid en massagebehandling. Studiedeltagarna som fick ett avbrott under massagen njöt mer än de som fick den i ett svep.

Lyckoforskningen ger oss här ett konkret tips. För att njuta mer av upplevelser kan det vara lägligt att lägga in pauser då och då, även fast det inte ”känns rätt”. Nästa gång du tar en massage, be terapeuten göra en minuts paus i mitten av behandlingen. Fundera på vilka fler områden som du kan lägga in pauser på. Popmusiker brukar ofta använda sig av pauser för att bibehålla den höga stämningen under en konsert.

Källa:

Nelson m fl. (2009) Enhancing the Television-Viewing Experience through Commercial Interruptions, Journal of Consumer Research.

Filip Fors

5 Responses to “Pauser avbryter den hedoniska anpassningen”

  1. Göran Hådén skriver:

    Mycket intressant!

    Men det beror väl delvis på vilken typ av tv-serie eller musik det är?

    Beror det även på om man själv får välja när pauserna ska infalla?

  2. Feliks skriver:

    Alltid intressant med sådana kontraintuitiva resultat! Reklamavbrott är ju något de flesta brukar reta sig på.

    Själv har jag reflekterat över hur det vore att själv sätta på samma film som visas på TV för att slippa reklamavbrotten. Det har alltid tagit emot av någon anledning och då tänker jag att det kan fylla en inte helt medveten funktion att titta just på TV-sändningen, med reklamavbrott och allt vad det innebär. Tittar man på TV-sändningen istället för att slå på samma film på ett eget medium så gör man ju faktiskt något ihop med X antal 100 000 andra människor i landet vilket förmodligen kan ge en känsla av tillhörighet utan att man är helt medveten om det.

    Pausen i massagen känns faktiskt som en bra idé! Under pausen får man hinna börja se fram emot att den ska börja igen.

    Pauser i poplåtar verkar producenterna redan intuitivt ha insett höjer njutningen, därav det utbredda användandet av ”stick”. Ett stick är ett parti som kontrasterar mot övriga låten, det infaller ofta innan sista refrängen. Jag kan själv uppleva dessa stick som ganska ovälkomna men med den fördelen att jag njuter desto mer av själva låten när den väl kommer igång.

  3. Feliks skriver:

    För mig ett bra exempel på typiskt ovälkommet stick som får mig att njuta mer av själva låten när den väl kommer igång igen är i ”Everything you want” av Vertical Horizon (2:13).

  4. Filip Fors skriver:

    Göran: De testade flera olika tv-program, bland annat ett naturprogram med samma resultat. Dock menade författarna till studien att program som ger ”flowupplevelser” troligen inte gagnas av pauer, snarare tvärtom. En intensiv thriller där man ständigt måste hänga med i handlingen, exempelvis TV-serien 24, kanske kan vara mindre gagnad av pauser. Troligtvis eftersom anpassningen inte slår in lika snabbt då det är hög fart och ständiga förändringar som man hela tiden måste uppmärksamma. Det vore intressant att undersöka!

    Har själv märkt en tydlig anpassning när jag tittar på film. Oftast tycker jag man når en top när man väl kommit i handlingen, lärt känna karaktärerna och historien börjar byggas upp. Vanligtvis 30-60 min in i filmen. Sedan går det utför. 🙂

    Feliks: Intressanta reflektioner. Försökte hitta den låten på Spotify utan framgång. Har själv tänkt på att ”stick” ofta varit en viktigt ingrediens i mina bästa konsertupplevelser. Det förvånar mig att man inte använder sig av detta ännu mer. I låten Main Offender av Hives fryser hela låten för några sekunder i mitten. Total tystnad, under konserten står dessutom hela bandet blixtstilla. Det är oerhört effektfullt när låten drar igång igen! 🙂

    Har även märkt att jag njuter mer av en bra låt om den oväntat spelas på radio än om jag själv väljer att sätta igång den. Det pekar ännu en gång på hur viktigt (positiva) överraskningar är för lyckan.

    Musik kan lära oss otroligt mycket om lyckan och anpassning. 🙂

  5. […] Källa: Nelson m fl. (2009) Enhancing the Television-Viewing Experience through Commercial Interruptions, Journal of Consumer Research. Sprid det här:FacebookTwitterLike this:GillaBli först att gilla denna post. […]

Leave a Reply