Sammanfattning – så kan du bli lyckligare

Det här är del 2 av 4 i en överblick av lyckoforskningen.

Så kan du bli lyckligare

Övergripande om tipsen
– Att något är bra för människor i snitt, innebär förstås inte att det är bra för alla. Utgå ifrån de här råden, men testa dig fram till vad som passar dig.
– De flesta lyckoforskningsstudier är gjorda i rika länder i väst, främst i USA.
– Råden gäller normalmående människor och sammanfaller endast ibland med vad deprimerade människor behöver.
– Precis som med ens hälsa, så bör man tänka på lyckostrategier varje dag för att uppnå en bestående effekt.
– Försök inte förändra allt samtidigt.
– Variera dig.

Några faktorer och tips som höjer individens lycka
Attityder. ”Det viktigaste är inte hur man har det, utan hur man tar det”. Det är viktigare för vår lycka hur vi upplever vår hälsa och utseende, än hur det faktiskt är med vår hälsa och utseende.
* Att ha en partner och nära vänner. Att ägna mycket tid åt att umgås med vänner och prata med folk.
* Sluta aldrig utvecklas och lära dig, men gläds samtidigt över det du har och kan. Vägen är målet.
* Ett eventuellt överflöd av pengar bör ses som en bonus som används till lagom dos av rätt sorts upplevelser, välgörenhet och att lönearbeta mindre – inte till saker. Ting tar tid.
* Dyra saker som sällan används kan vi äga tillsammans med grannarna. Det stärker sociala relationer, ökar tryggheten och sparar pengar och miljö.
* Upptäck smultronställen på nära håll och var närvarande här och nu. Det kan vara minst lika givande som att flyga till Thailand.
* Att uppleva meningsfullhet, till exempel genom ens arbete eller religiösa tro. Finn det som är djupt meningsfullt för dig och följ det.
* Se till att du har en aktiv fritid – både socialt och fysiskt.
* Ägna dig åt lagom utmanande aktiviteter – flow.
* Försök utveckla dina bästa karaktärsdrag.
* Lita på dina medmänniskor.
* Jämför dig inte med andra.
* Undvik perfektionism.
* Sov mer och djupare.
* Lär dig förlåta.
* Motionera.
* Meditera.
* Älta inte.

Några enkla tips att börja med
Var tacksam. Skriv en gång i veckan ner fem saker du är tacksam för. Du kan även skriva varje dag så länge det inte känns som slentrian. Det här är ett enkelt sätt att stimulera det positiva tänkandet. Det kan till och med ge effekt att enbart tänka på en bra sak som hänt under gårdagen.
Var snäll. Ägna en dag i veckan åt att göra några ovanliga goda gärningar mot vänner och främlingar. Förvänta dig inget i gengäld, utan se eventuella gentjänster som en ren bonus.
Sätt upp mål. Att sätta upp mål är bra för lyckan, vilket gör att nästan alla lyckometoder fungerar till en början…
Le! Även ett falskt leende kan faktiskt ge äkta lycka :)

Några faktorer som spelar mycket liten roll för individens lycka
Hög lön.
* Intelligens.
* Utbildningsnivå.
* Könstillhörighet.
* Äga stor, fin villa.
* Utseende (utom för unga kvinnor).
* Om man bor i storstad, småstad eller på landsbygden.
* Vara förälder. Det verkar vara mest lyckobringande att ha barn när man är pensionär och får barnbarn, medan egna småbarn i snitt verkar sänka lyckan något.

Tillvänjningseffekten
Vi överskattar oftast hur mycket olika saker kommer att påverka vår lycka, och vi kan vänja oss väldigt fort. Att bli miljonär på lotteri behöver inte höja ens lycka och att bli delvis förlamad i en olycka behöver inte sänka ens lycka.

Samma sak är det med mer prylar – det kan ge kortsiktig lycka med den senaste mobilen, men väldigt snart efter inköpet är den nya mobilen inte så modern längre. Det blir lätt en statusjakt där vi ständigt ligger steget efter. Då gäller det att inte jämföra sig så mycket uppåt.

Lyckliga och nöjda människor känner inte samma sug efter att överkonsumera. De ställer till problem för reklamen, som bygger på att vi aldrig får vara nöjda med det vi har, att det ständigt skapas nya behov och att vi ständigt påminns om hur lyckade andra verkar.

Göran Hådén
goran.haden@globalhappiness.com

Intressant? Andra om lyckoforskning, lycka, forskning, glädje, psykologihälsa, samhälle

Tags: , , ,

3 Responses to “Sammanfattning – så kan du bli lyckligare”

  1. Lars skriver:

    Jättebra sammanfattning Göran! Jag har själv satt ihop min egna personliga 12 punkters sammanfattning, som en påminnelselista, för att ständigt kunna hålla mig aktiv.
    Det mesta var, som sig bör, gammal skåpmat, men jag reagerade på ett fåtal saker:
    * Utseende (utom för unga kvinnor). Jo, visst borde det vara så. Jag har varit lite förvånad när det har stått att utseende har mycket lite med lycka att göra. För en ung kvinna betyder skönhet att vara uppvaktad, känna sig uppskattad, vara med om mycket skoj. Unga kvinnor som inte har utseendet för sig kan ha det ganska svårt. Jag har inte sett det bekräftat i forskningen
    ”Det verkar vara mest lyckobringande att ha barn när man är pensionär och kanske får barnbarn” Samma sak här. Livets erfareheter visar väl detta hur tydligt som hellst.
    ”* Trädgårdsarbete ger både motion och upplevd meningsfullhet.” Går du inte här lite ifrån den strikta forskningen, Göran. Hur man kombinerar lyckofaktorerna i verkliga hobbies och aktiviteter är väl en personlig sak.

    /Lars

  2. Filip Fors skriver:

    I en stor amerikansk undersökning av lyckan under olika aktiviteter rapporterade 318 individer episoder av trädgårdsarbete: här är de genomsnittliga känslorna på en skala mellan 1-6:
    Happy: 4.23
    Stressed: 0.98
    Sad: 0.47
    Intrested: 3.92
    Pain: 1.37

    Ganska njutningsfull aktivitet för de personer som höll på med det. Sammantaget kom det på plats 6 av 20 aktiviteter när det genomsnittliga välbefinnandet räknades ut för de olika aktiviteterna. De aktiviteter som hamnade före på listan var religiösa aktiviteter, fysisk träning, måltider, slappande och socialiserande. Strax efter var barnpassning, shopping och välgörenhetsarbete.

  3. Karin skriver:

    Hej! Tack för intressanta sammanfattningar av lyckoforskningen! Jag skulle gärna vilja ha en bra referens till punkten om att uppleva meningsfullhet. Kan någon av er lyckobloggare hjälpa mig med det? Tack på förhand!

Leave a Reply