Varsågod, en flOw-upplevelse ifall det faller i smaken!

Bild 1

Forskningen om välmåendet och optimala tillstånd har lett till formulerandet av vad vissa* kallar det ultimata tillståndet; Flow.

Mihály Csíkszentmihályi (uttalas Cheek-Sent-Me-High) myntade begreppet i sin bok, Flow: The Psychology of Optimal Experience, nästan tio år innan positiv psykologi grundandes som fält. Mihály är en god vän och samarbetspartner med M. Seligman och tillsammans är de två av de mest inflytelserika personerna inom området.

Några tumregler för att uppleva Flow:

  • Balansera din upplevda kontroll med utmaningen
  • Organisera så du har tydlig, förståelig och direkt feedback på dina handlingar
  • Se till att ha tydliga mål
  • Respektera ditt flow – låt inget störa dig och undvik multi-tasking

Når du tillståndet så väntar en förvriden tidsuppfattning, avsaknad av självreflektion och kroppsliga begär m.m.

Ovanstående riktlinjer är vitala för att vi ska bli slukade av, och engagerade i, vårt arbete. Företag runt om i världen, och här hemma (t ex Green Cargo & Ericsson), arbetar aktivt med att forma arbetsuppgifter för att öka Flow, ofta med häpnadsväckande goda resultat – som att gå med vinst för första gången på 125år för Green Cargo. Något som ledningen sagt berodde delvis på integreringen av Flow i arbetet.

En vanlig missuppfattning kring Flow är att det innebär någon typ av konstruktiv eller moraliskt positiv handling – Csíkszentmihályi menar istället att tillståndet kommer oavsett om handlingen är destruktiv eller konstruktiv; en musiker likväl en inbrottstjuv upplever det. Hur man interagerar med omgivningen är orsaken till Flow, inte om handlingen ses som bra eller dålig.

Är du sugen (och har tid) att tappa bort dig i Flow så kör hårt! Testa flOw – ett gratis spel utvecklat speciellt för att skapa just det tillståndet!

(VARNING angående flOw: Tidsuppfattningen kan bli så pass förvriden att du råkar fastna utan att veta om det!)

Detta inlägg är en liten del av den kurs Lyckoaktivist.se håller för arbetsgrupper och privatpersoner intresserade av positiva resultat i arbetet och livet genom tillämpning av verktyg från positiv psykologi och lyckoforskningen.

Erik Fernholm

Lyckoaktivist.se

*Csíkszentmihályi, M (1997). Finding flow: The psychology of engagement in everyday life. New York: Basic Books.

*Csíkszentmihályi M., & Hunter, J (2003). Happiness in everyday life: The uses of exerience sampling. Journal of Happiness Studies, 4, 185-199.

3 Responses to “Varsågod, en flOw-upplevelse ifall det faller i smaken!”

  1. Filip Fors skriver:

    Flow är intressant. Funderar på om det är ett njutningsfullt tillstånd eller inte? Ibland känner jag mig uppslukad av en aktivitet, kanske ett problem som jag brottas med på jobbet. Ofta känns det skönt efteråt när man är klar, men själva känslan under aktiviteten tror jag mer karaktäriseras av en neutral men uppvarvad känsla, varken tydligt positiv eller negativ.

  2. erik.fernholm skriver:

    Har för mig att jag läst att ett av kännetecknen för ett intensivt Flow är, likt det du beskriver, avsaknaden av (medvetna) känslor.

    Vad har hedonisterna på bloggen(ifall vi har några uttalade) för inställning till att aktivt söka flow? Eudaimonisterna är väl helt och hållet positiva till att sträva mot en sådan upplevelse där man får ge sitt allt, även fast det saknas en affektiv komponent under upplevelsen.

  3. Lars skriver:

    För mig ger flow ett kristallklart lyckotillstånd

    /Lars

Leave a Reply