Kurs i personliga lyckostrategier! Vecka 2

growth

Kursen i personliga lyckostrategier fortsätter! 🙂 Veckans tema är att hantera negativt tänkande, stress och motgångar. Vi utgår från kapitel 6  i Sonja Lyubomirskys bok ”Lyckans Verktyg”.  Veckan uppgift är att testa följande lyckostrategier under tre av de sju närmaste dagarna:

Lista och använd distraktionsmetoder (1 dag)

Distraktion är en effektiv metod för att ta sig ur fruktlöst ältande och rikta uppmärksamheten mot något mer positivt. Brainstorma fram en lista på olika distraktioner du kan använda dig av när du ältar saker. Skriv ner distraktioner som passar till olika situationer och platser. Försök sedan att använda distraktionerna på listan under veckan som följer. Exempel på distraktioner kan vara fysisk träning, att läsa en bra bok eller att städa skrivbordet osv. Försök undvika ”ohälsosamma” distraktioner som exempelvis tröstätande.

Skriv ett förlåtelsebrev (1 dag)

”Att hålla fast vid sin ilska är som att bära omkring på ett stycke hett kol i väntan på att kasta det på någon annan.” är ett känt citat av Buddha. Att lära sig förlåta andra människor kan ofta ge positiva effekter på vårt välmående. Nästa uppgift i veckan är att skriva ett förlåtelsebrev (se sid. 166-167).

– Beskriv i detalj på vilket sätt du blev sårad.
– Tala om hur du önskar att personen hade betett sig i stället.
– Beskriv tydligt att du förlåter och förstår varför personen gjorde som den gjorde.
OBS! Välj något du känner att du kan förlåta.

Ifrågasätt negativa tankar (1 dag)

Våra tankar har en stor påverkan på hur vi känner oss, negativa tankar leder inte sällan till negativa känslor. En klassisk metod för att minska negativt tänkande är att ifrågasätta sanningshalten i de negativa tankarna. En effektiv teknik för att göra detta är Martin Seligmans ABCDE-metod (se sid. 159-160). Välj ut en negativ händelse som du brukar tänka på och använd Seligmans metod för att bestrida de negativa tankar som händelsen utlöst. Du kan ladda ner en mall att utgå ifrån här. Nedan följer ett exempel:

Motgång (Adversity): Vad är det för problem eller motgång du drabbats av?
”Min bästa vän har inte ringt mig på tre veckor”

Övertygelse (Beliefs): Vilka negativa tankar har uppstått på grund av problemet?
”Hon måste hata mig”, ”Jag är rädd för att hon tycker att jag är jättetråkig”

Konsekvenser (Consequences): Vad får problemet för konsekvenser för ditt välmående och ditt beteende?
”Jag känner mig värdelös och ensam”, ”Jag orkar inte gå på den där middagen i helgen”

Bestridande (Disputation): Ifrågasätt dina negativa tankar och försök komma på om det finns andra, kanske mer realistiska förklaringar till det som hänt.
”Kanske har min vän varit väldigt upptagen på sistone”, ”Hon kanske själv känner sig nere och väntar på att jag ska ringa”

Stimulering (Energization): Begrunda vilka effekter de mer optimistiska förklaringarna får för hur du känner dig.
”Jag känner mig bättre till mods och inte lika ensam längre”

Lycklig vecka! 😀

önskar

Feliks, Lena, Jesper och Filip

One Response to “Kurs i personliga lyckostrategier! Vecka 2”

  1. […] MEN Vilka vi svenskar sitter hemma och hejar på, påverkar ju rimligen inte vem som vinner. Därför kan vi med gott samvete sitta och hoppas på precis vad som helst! Dessutom så är ju vår lyckonivå väldigt snart tillbaka på samma nivå som förut, oavsett vem som vinner. Vid behov kan du annars läsa våra tidigare inlägg om hur man bäst hanterar motgång här […]

Leave a Reply