Kurs i personliga lyckostrategier! Vecka 1

smiley

Idag startade en åtta veckor lång kurs på temat ”personliga lyckostrategier” i Umeå. Kursen arrangeras av lyckoorganisationen Charity International och träffar hålls varje måndagskväll vid Umeå Universitet. Alla 20 platser på kursen är fyllda men för den som vill finns möjlighet att bedriva självstudier och följa kursen via distans här på bloggen.

Kursens upplägg baseras huvudsakligen på Sonja Lyubomirskys bok ”Lyckans Verktyg” och som tar sin utgångspunkt i vetenskapliga experimentstudier  . Ett nytt ”lyckotema” presenteras varje vecka. Temat för denna vecka är tacksamhet och positivt tänkande. Deltagarna fick till uppgift att utföra fyra lyckoaktiviteter under de närmaste sju dagarna. Testa du också! 🙂 Det är upp till dig själv att välja vilka dagar som passar bäst för de olika aktiviteterna under veckan men sprid ut dem på olika dagar. Nedan följer de fyra lyckoaktiviteterna:

Tacksamhetsdagbok (1 dag)
Skriv ned fem saker som du är tacksam för i livet. Du avgör själv vad dessa saker är. Det kan vara något trivialt som god glass men också något mer betydelsefullt som en god vän eller din familj.

Uppmärksamma något du vanligtvis tar för givet (1 dag)
Uppmärksamma under dagen en sak du inte vanligtvis brukar känna dig tacksam för i livet. Försöka att påminna dig själv om denna sak med jämna mellanrum under dagen.

Uttryck tacksamhet för andra (1 dag)
Välj en eller flera personer som du ringer/ skriver kort eller brev till/ sms:ar och berättar hur mycket du uppskattar dem. Det kan vara familjemedlem, partner, vänner eller en gammal lärare. Utmana dig själv även om det kan kännas lite pinsamt eller ”jobbigt” till en början.

Din bästa tänkbara framtid (1 dag)

Sätt dig ner en lugn stund och ägna 20 minuter till att föreställa dig och skriva ner ett bästa tänkbara scenario för hur du har det i framtiden, välj mellan 1, 5 eller 10 år fram i tiden. Försök att hålla ditt framtidsscenario någorlunda realistiskt men var inte heller blyg utan ta ut svängarna lite! Du kanske har fått just det där jobbet som du så gärna ville ha, eller partnern du alltid önskat eller kanske börjat engagera dig i ett viktigt projekt. Du kan skriva om hur ditt liv ser ut i största allmänhet men också välja ett speciellt tema exempelvis din bästa tänkbara framtida i relation till: arbete, fritid, romantik eller sociala relationer.

För att läsa mer om forskningen kring tacksamhet, positivt tänkande samt strategierna ovan rekommenderar vi att läsa kapitel 4 i boken Lyckans Verktyg av Sonja Lyubomirsky. En enkät för att utvärdera din dagliga lyckonivå finns att ladda hem här. Skriv ut enkäten och fyll i den i slutet av varje dag innan du går och lägger dig. Att fylla i enkäten tar ungefär 5 minuter. Enkäten kan du sedan använda för att utvärdera hur dina lyckonivå utvecklas över tid.

För er som vill följa kursen här via bloggen kommer vi avlägga en rapport varje tisdag kring vad som kommer fram i måndagkvällarnas gruppdiskussioner samt lägga ut veckans ”lyckouppgifter”.

Lycklig vecka! 😀

önskar

Feliks, Lena, Jesper och Filip (vi som arrangerar kursen)

3 Responses to “Kurs i personliga lyckostrategier! Vecka 1”

  1. Efwa - Medea skriver:

    Vad spännande! Det här ska jag försöka komma ihåg att ha koll på. Lägger en länk i min blogg.

  2. […] Du kan även testa olika humörhöjare från positiv psykologi. Läs mer här. […]

Leave a Reply