Lyckometoder till alla!

Med lyckoaktionen genomförd runt om i landet tänker vi på Lyckoaktivist.se och Charity International att det bästa vi kan göra för att öka människors välmående är att lägga upp metoderna här på lyckobloggen. De två evidensbaserade metoder vi valt ut för aktionen passar mycket bra att göra tillsammans med någon annan som vad vi vill kalla – Årets julklapp!

I en jämförelsestudie av Martin Seligman mellan fem metoder med placebo-kontrollgrupp visade dessa två metoder sig vara bland de hittills kraftfullaste övningar du kan göra på egen hand. Båda övningarna ökade lyckan hos deltagarna i förhållande med en jämförelsegrupp och i förhållande till deras tidigare lyckonivå.

Bild 1

Den ena övningen, Tacksamhetsbesöket, hade överlägsen effekt första månaden efter genomförande jämfört med samtliga övningar. I den andra, Three good things (Tre bra saker), varade effekten i över 6 månader efter övningen! (deltagarna fick givetvis fortsätta med övningen ifall de ville, vilket många gjorde)

Metoderna finns nu att ladda ner för alla som vill genomföra en egen mini-lyckoaktivism med nära och kära eller öka sin egen lycka: Tacksamhetsbesöket och Tre bra saker

God Jul önskar Lyckoaktivist.se och Charity International!

Erik Fernholm

info@lyckoaktivist.se

6 Responses to “Lyckometoder till alla!”

  1. Joacim Petersson skriver:

    Det var mycket roligt att sprida lite lycka i Kalmar idag!
    Jag och mina barn vandrade runt och delade ut brev med de lyckliga övningarna. Många glada miner!

    Xtra glatt var det att den lokala tidningen ”Barometern” valde att bevaka aktionen och förhoppningsvis leder det till att många kommer ladda ner lyckoövningar under morgondagen!

  2. Kanonbra Joacim!

    Du får jättegärna skicka en länk till artikeln (om det kommer nån på nätet) eller scanna in artikeln i papperstidningen och maila över.

  3. Filip Fors skriver:

    Strålande jobbat! 🙂

    Har testat ”Tre bra saker” men inte tacksamhetsbrev/besök. ”Tre bra saker” är verkligen enkel och effektiv. Personligen har jag dock märkt att effekten är som störst i början och sedan avtar, alltså tvärtemot de resultat de fick i studien. För mig har det ofta blivit lite av slentrian efter ett tag. Jag brukar därför köra den periodvis för att den ska ge avtryck och undvika att man skriver av ren slentrian. Kanske kan det även underlätta om man gör den i olika miljöer, ex. att ibland skriva på jobbet, ibland hemma, på bussen osv. 🙂

    Tacksamhetsbesök kräver en hel del mod, har länge funderat på den men inte ”kommit till skott”. 🙂

  4. Lars skriver:

    Jag håller med Filip. Tacksamhetsbrevet kräver för mycket mod. Hemskt igentligen att det ska behövas mod för att visa tacksamhet! En försiktigare metod på samma grundidé vore lättare att sälja in.
    Även metoden ”Tre saker” har jag valt att ta till mig i en försiktigare variant. Jag tänker varje dag på de två finaste/mest lyckogivande händelserna under cirka en vecka tillbaka. Även det ger mig effekt. Vi rusar så snabbt genom livet att de goda stunderna bara passerar förbi. Nu fokuserar jag på dem lite längre tid. Liksom suger på karamellen.
    Jag kan ännu inte svara på om jag likt Filip får en tillvänjningseffekt.

  5. Vladimir Ilyich Ulyanov skriver:

    Jag tycker inte om er.

  6. erik skriver:

    god jul på dig också vlad!
    det är bra att du är här och påminner oss om att lyckan i högsta grad är individuell: medan de flesta här blir lyckligare av att uttrycka tacksamhet och att tänka positivt, visar Du att det finns folk som blir lyckligare av raka motsatsen(!).. eller? 😉

Leave a Reply