Archive for mars, 2016

LYCKOPODDEN #2: DÄRFÖR BLIR MAN EN SJÄLVMORDSBOMBARE

tisdag, mars 29th, 2016

I det andra avsnittet av Lyckopodden diskuterar vi bland annat:

* Hur man blir terrorist och hur vi hanterar stora trauman
* Varför vi ska vara tacksamma

Håll till godo! 🙂

LYCKOPODDEN #1: GÖR TRUMP VÄRLDEN GLAD?

måndag, mars 21st, 2016

Donald Trump

I Lyckopoddens första avsnitt diskuterar vi:

* Vikten av Internationella Lyckodagen
* Vad Trumps politik kan få för lyckomässiga effekter
* Hur stor betydelse utseendet har för ens välmående

Plus en massa annat smått och gott. Håll till godo! 🙂

Lyckopodden är här!

söndag, mars 20th, 2016

Idag den 20 mars, på självaste Internationella Lyckodagen, drar vi i Global Happiness Organization igång Lyckopodden, ett komplement till vår fina Lyckoblogg.

Lyckopodden är uppdelad i två delmoment: ”Hänt i veckan” och ”Faktorkollen”.

I ”Hänt i veckan” diskuterar vi det som hänt i veckan utifrån ett lyckoperspektiv. Både det som hänt i Sverige, men också större händelser utomlands, som t ex USA-valet. I Faktorkollen går vi på djupet med någon av de faktorer som är viktiga, eller som vi tror är viktiga, för att vi ska må bra. I första avsnittet tar vi upp utseendets roll på vår lycka.

Lyckopodden utgörs av mig själv, Filip Fors och Sabina Renck, alla tre bloggandes här på Lyckobloggen. Vi hoppas såklart att den ska falla er i smaken och vi tar gärna emot feedback och förslag på ämnen att diskutera. De åsikter och idéer som kommer diskuteras i podden kommer inte nödvändigtvis att representera GHO:s ståndpunkter.

Sugen på att lyssna? Håll då utkik här på Lyckobloggen. Vårt mål är att spela in ett avsnitt i veckan.

Ludvig Lindström

D-vitamin mot Depression – Vad säger forskningen??

torsdag, mars 3rd, 2016

Jag har skrivit om D-vitamin tidigare. Men forskningen går framåt och rönen behöver uppdateras.
Obs! Denna text inte är tänkt som rekommendationer vid sjukdom eller som en ersättning för rådgivning av fackman, t.ex din läkare. Däremot så hoppas jag att du får med dig intressant kunskap av den! 🙂

Bottennivåer i februari/mars!
D-vitamin bildar vi främst av solen. Nivåerna sjunker gradvis under hösten och brukar oftast kraschlanda i botten i februari/mars! Solen behöver vara varmare för att ge oss ordentligt med D-vitamin. Så om ditt immunförsvar inte fungerat under vintern och humöret och orken tryter så tänk då direkt på D-vitaminet!

hjärnan
Allt fler studier visar på att D-vitamin kan ha stor betydelse för humöret, inte minst vid depression och intresset för D-vitaminets effekter börjar sakta öka inom psykiatrin. Receptorer för D-vitamin finns i de områdena av hjärnan som är kopplade till utvecklingen av depression.
Av den anledningen så har man börjat intressera sig mer för sambandet mellan D-vitaminbrist och psykiska problem.

 

happiness

Exempel på forskningsresultat om kopplingen mellan D-vitamin och Depression:

Överviktiga personer med låga nivåer av D-vitamin i blodet hade fler symtom på depression. D-vitamin i högre nivåer minskade symtomen på depression.

En svensk studie visade att människor som gjort självmordsförsök hade tydligt lägre D-vitaminnivåer jämfört med icke suicidala deprimerade patienter eller friska individer.

En amerikansk visade på att en engångsdos på 100 000 IE D3-vitamin per dag gav mycket bättre resultat vid årstidsbunden depression än när de fick ljusbehandling.

I en studie på 120 deprimerade patienter så gav man en engågsdos på 300 000 IE D-vitamin jämfört med 150 000 IE. Den högre dosen gav en tydlig förbättring av depressionen  jämfört med de som inte fick något tillskott alls. Dosen på 150 000 IE gav ev. en viss skillnad men där var resultaten något osäkrare. Båda doserna ansågs vara oskadliga.

En studie på 64 personer visade att en högre dos på 4000 IE D3/dag under vintern gav ett tydligt rapporterat större välmående jämfört med en lägre dos på 600 IE/dag.
I en studie på 1102 deprimerade personer och på 790 personer som tidigare hade varit deprimerade så såg man lägre D-vitaminnivåer hos de med pågående depression och färre symtom hos de med högre D-vitaminnivåer. Man såg även ett signifikant samband mellan D-vitaminstatus och utvecklingen av depressionssymtom vid en uppföljning 2 år senare.

I en finsk studie såg man att personer med D-vitaminnivåer över 22ng/mL (56 nmol/liter) hade en 35% minskad risk för depression jämfört med de med D-vitaminnivåer under 14ng/mL (34nmol/liter)

I en studie på personer som drabbats av stroke så såg man att 6 månader efter att drabbats av stroke så var de vars D-vitaminnivåer låg under 11ng/mL mer benägna att vara deprimerade än personer med högre D-vitaminnivåer. 
happy

Andra positiva effekter av D-vitamin.

Studier på D-vitamin indikerar även spännande positiva effekter för att förebygga eller behandla;
– Förkylning och influensa – många har också rapporterat till mig hur de slipper bli förkylda vintertid sedan de börjat ta D-vitamin!
– Cancer av många olika slag
– Diabetes
– Problem med muskler och leder
– MS
– Autism
– Högt blodtryck mm mm
Samt inte minst för att ”aktivera” goda gener och ”slå av” dåliga gener!
Jag har samlat fler studier på andra hälsoeffekter av D-vitamin här! (fler dyker upp allteftersom)

d3

Genetiska anlag för D-vitaminbrist

En del människor kan ha problem med en gen som kodar för vitamin D-receptorn (VDR-receptorn)  – dvs ha anlag för en kraftigare brist på D-vitamin! Dessa personer kan ofta få stora problem med skelettet (eftersom de inte kan bygga upp skelettet ordentligt) och immunförsvaret och kan bli starkt påverkade av D-vitaminbrist på vintern. Det kan vara bra att komma ihåg att Vitamin-D-receptorer finns i nästan alla celler och kan påverka väldigt många funktioner, bl. a celldelning, immunförsvar och ha stor betydelse för uppkomsten av olika cancerformer. Man kan också ana att barn till mammor som har problem med D-vitamingenen borde löpa högre risk för flertalet sjukdomar!

Personer med genetiska problem med VDR-genen kan många gånger behöva ännu högre nivåer av D-vitamin vintertid än standarddoserna på 4000-5000 IE/dag. Själv har jag t.ex. alltid varit som galen i solen, vuxit upp med ett tokskört skelett och förut dippat ganska rejält i humöret vintertid. Och efter att ha gjort ett DNA-test av mina gener och fått reda på att jag har problem med VDR-genen så blev allt väldigt logiskt! Likaså varför så många släktingar varit väldigt rangliga i skelettet och en släkting t.o.m drabbades av engelska sjukan (jätteallvarlig D-vitaminbrist!)
Om du misstänker att det kan ligga en genetisk problematik kring D-vitaminet så kan jag hjälpa till med ett DNA-test. (Jag är utbildad i Epigenetik och certifierad practitioner inom DNA-tester.) Vissa hälsobutiker säljer även DNA-tester.

OBS! Eftersom D-vitamin i sin tur reglerar många andra gener (som kan styra åldrande och hälsa) så är det extra viktigt att se till att just D-vitaminet fungerar som det ska i kroppen!

vdr receptorn

Varför visar inte alla studier goda resultat?
Ofta när studier på D-vitamin inte har gett önskvärt resultat så har doserna man gett varit alldeles för låga. I en studie gav man t.ex. ynkliga 400 IE D3 tillsammans med kalcium utan att se några positiva effekter på depression. Dessutom trycker kalcium ner kroppens nivåer av magnesium – magnesium är mycket viktigt för humöret! Med andra ord var det inte en särskilt genomtänkt studie.

Rätt lösning till rätt person
Sedan ska man också komma ihåg att människor kan bli deprimerade av en mängd olika anledningar. En person kan bli deprimerad efter ett dödsfall.  En annan blir deppig av D-vitaminbrist. En tredje av mineralbrister (Magnesium, Zink, Krom och Selen är t.ex. väldigt viktiga för humöret). En fjärde av att inte ha några vänner eller av att bli mobbad på jobbet. Att tro att D-vitamin ska trolla bort alla depressioner oavsett orsak är därför lika troligt som att operation kommer att hjälpa vid alla ryggproblem.
Därför vore det mer rimligt innan man forskar på D-vitamin att sålla bort personer ur studierna som redan har normala D-vitaminnivåer. Rätt lösning till rätt person helt enkelt! Sommartid är det t.ex. mindre troligt att D-vitaminbrist är orsaken, såvida inte det är en väldigt regnig sommar eller personen ogillar att vistas ute.
d-vitaminbrist

Vilken dos behöver vi?
Detta kan variera lite från person till person. Vi är ju individer. Livsmedelsverkets RDI-värden (siffror för rekommenderat dagligt intag) ser dock ut att vara på tok för lågt satt då deras siffror inte stämmer med någon forskning överhuvudtaget. Forskning visar att vi behöver mer än så för att må optimalt. En dos som enligt väldigt många forskare idag anses vara en säker dos och som ger god effekt hos många människor är 4000-5000 IE per dag under höst och vinter. (motsvarande 100-125 mcg). Om vi ska tro forskningen finns det dock många människor som kan behöva ännu mer än så. Detta kan t.ex gälla kraftigt överviktiga, personer med specifika D-vitaminrelaterade tillstånd, samt personer som har problem med D-vitamingenen.

Betänk att 30 min i solen sommartid ger 10 000 IE, därefter verkar kroppen inte tillverka så där värst mkt mer även om vi är ute i flera timmar. Som om kroppen helt enkelt är nöjd sedan.
En del tror därför att det är 10 000 IE per dag som vi behöver, men den dosen anses åtminstone inte ännu vara väl testad och säker som tillskott så det förefaller oansvarigt att rekommendera detta innan det har forskats mer på det.

Solkräm ger lägre D-vitaminupptag!
Observera att insmörjande med solkräm stör D-vitaminbildningen så en viss stund varje dag kan vara viktigt att få sol på kroppen utan solkräm. (den som lätt bränner sig i ansiktet kan smörja in sig där men t.ex. välja att exponera ben och armar). Se också upp med att använda duschkräm i duschen efter att ha varit ute i solen. Det stör också D-vitaminupptaget!

Ta helst D-vitamin tillsammans med K2 och Magnesium (se nedan varför, se dock upp om du äter Waran eller liknande).

d-vitaminupptag

Funkar det inte att få i sig lagom via kosten?
Vi får i oss allt vi behöver via kosten, brukar det heta. Och det vore ju förstås idealiskt. Men det blir svårt när det kommer till D-vitaminet. För att du ska få i dig de nivåer som forskningen visar att vi behöver för att må bra så kan du behöva äta kanske 40 ägg per dag eller dricka 13 liter mjölk varje dag, eller äta fisk varje dag. Det blir alltså ganska kämpigt! (det är förmodligen inte så bra för kroppen att överäta ägg heller). Du kanske kan komma upp i RDI-värdena (Livsmedelsverkets rekommenderade dagliga intag) på något glas mjölk men det är alltså långt ifrån vad forskningen visar att vi behöver, och väldigt långt ifrån vad du får på en liten stund i solen. Solen är helt klart den bästa källan.
ägg

Bieffekter av D-vitamin. Kan D-vitamin vara farligt?
Överlag anses D-vitamin vara ett säkert och viktigt tillskott. Personer med Sarkoidos, Lungcancer, Tuberkulos, tumör i bisköldkörtlarna och non-hodgkins lymfom kan dock behöva undvika D-vitamin. Men för alla oss andra finns det några saker som är viktiga att hålla koll på för att slippa negativa bieffekter av D-vitamin. Så att du slipper bli nojig när media blåser upp och larmar kring saker och ting:

Undvik extremdoser
D-vitamin anses överlag vara ett säkert tillskott så länge man inte tar hysteriska doser långt över vad forskningen har visat att vi behöver. I media har det exempelvis förekommit varningar om att någon skulle ha blivit dement av D-vitamin. Vad media inte rapporterade om då var att den mannen hade överdoserat så galet på en nivå som inte är av denna världen. (30 000 IE per dag). Lite som att jämföra med att dricka 10 liter vatten per dag. Man kan dö av att dricka för mycket vatten också…..men det behövs ganska hysteriska mängder då. Borde vi då förbjuda människor från att dricka vatten? Det faller på sin egen orimlighet. Av samma anledning finns det ingen anledning att bli rädd för D-vitamin baserat på att någon överdoserat bortom allt vett och förnuft.

Media gillar negativa löpsedlar. Det säljer. Även om informationen är skev.

overdose

Kombinera med K2-vitamin…
En annan varning som brukar förekomma är att D-vitamin kan leda till för mycket kalk i blodet. Här finns det en potentiell risk, MEN den är enkel att komma runt. Så här ligger det till; D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalk från födan så att den tas in i blodet. Om vi äter kalktabletter och använder mycket mjölkprodukter i kosten så finns det en risk att det blir för mycket kalk i blodet. Kalk i blodkärlen kan nämligen ge hårda stela kärl. Kalk ger hårdhet. Bra i skelettet, men inte i blodkärlen! (av denna anledning är det ofta inte så klokt att äta kalktillskott som inte innehåller K-vitamin eller Magnesium, för kalktabletter har enligt forskning visat sig öka risken för hjärtinfarkt om de tas ensamt.) Inte bra.

MEN om man kombinerar D-vitaminet med K2-vitamin så trixar vi oss runt problemet. K-vitaminet fungerar nämligen som en klo som för kalken bort från blodkärlen och in i skelettet där kalken ska vara. På så vis får vi alla rätt i kedjan! Vi för då in kalken i blodet med D-vitaminet och för den rätt med K-vitaminet. D-vitamin ihop med K2-vitamin bäddar således för friska smidiga kärl,  och ett hårt och starkt skelett. En winwin där!  Jag har samlat fler studier om effekterna av K-vitamin här! Observera att personer som går på Waran eller blodförtunnande måste prata med sin läkare om detta då K-vitamin kan inverka där.

k2 och blodkärl

…..och kombinera med Magnesium

Enzymer i kroppen som omvandlar D-vitaminet till sin aktiva form kräver magnesium. Så om du äter mycket D-vitamin utan att ta magnesium så kan dina magnesiumlager råka ta slut och då kan du helt enkelt få symtom på magnesiumbrist.
En Extremt vanlig brist att ha idag, som enligt forskning inte syns på blodprov förrän det är totalkris.
Magnesiumbrist har jag tidigare skrivit lite om här!

Prata dock med din läkare om du är läkemedel. Magnesiumbrist kan t.ex. ge högt blodtryck och tillskott av magnesium vid högt blodtryck kan därför ofta sänka trycket. Så den som går på blodtrycksmediciner kan tex. behöva prata med sin läkare om blodtrycket börjar gå ner så att inte läkemedelsdoserna blir för höga.

Några vanliga symtom på magnesiumbrist är muskelspänning, inre stress, svårt att varva ner och dålig sömn. Så det du kanske tolkar som biverkningar av D-vitaminet kan alltså egentligen vara magnesiumbristsymtom! Kombinera därför med ett bra magnesiumtillskott med god biotillgänglighet (citrat, eller glycinat t.ex) så slipper du problemet. Vissa får D-vitamin med kalcium av läkaren. Ofta är halten D-vitamin då för låg för att göra så stor nytta. Och det är dessutom en extra dum kombination eftersom kalk puttar ut magnesium ur kroppen. Det bäddar för en ännu större magnesiumbrist! Likaså kommer kalken utan sin parhäst K-vitaminet kanske inte alls att gå till skelettet för att göra det starkt utan riskerar att fastna i blodkärlen och skapa hårda förstelnade kärl. Big no no!!
På så vis kan man alltså väldigt felaktigt dra slutsatsen att ”D-vitamin, det är farliga saker det!”

magnesium

Sammanfattningsvis:

Forskning visar att D-vitamin är ett otroligt viktigt tillskott under höst och vinter för både humör, ork, immunförsvar, för att reglera en mängd gener i kroppen, för att förebygga autoimmuna sjukdomar mm. En enkel tumregel är att ta D-vitamin alla månader som det finns ett R i, dvs från september till april. Eller under den tid när solen inte är sommarvarm. Eller en sådan där över-svensk sommar när det bara regnar…

Men håll koll så att du tar en vettig och Verkningsfull dos (ca 4000-5000 IE/dag menar många forskare, om du är normalviktig), och glöm inte Magnesiumet och K2-vitaminet. På så vis har du inte bara kommit runt problemet med biverkningar utan kommer dessutom att som en trevlig bonus att hålla hjärta och kärl friskare, stärka skelettet, få en bättre muskelavslappning och stresshantering mm. Och om många i din släkt har problem med skelettet och vinterdepressioner så kan det finnas en poäng med att göra ett gentest för att se om du har några problem med D-vitaminreceptor-genen.
Hursomhelst så är det aldrig fel att gå och mäta dina D-vitaminnivåer hos läkaren om humöret dippar och du anar ugglor i mossen!

Prata alltid med din läkare om du äter mediciner så att allt blir rätt för dig. Extra viktigt är det om du äter blodförtunnande medicin. Denna text syftar främst till att ge dig kunskap om forskning.

Jag hoppas att texten var till glädje för dig! 🙂

———————————————————————————————————————Boel Björkenwall
/ Boel Björkenwall
Global Happiness Organizations expert på näringsämnen för humöret, Auktoriserad och Vetenskapsorienterad hälsorådgivare och certifierad DNA-Life practitioner på Viability, föreläsare mm
www.globalhappiness.com
www.viability.se
boel.bjorkenwall@globalhappiness.com
boel.bjorkenwall@gmail.com

Oatly blir Årets Lyckofrämjare 2015

tisdag, mars 1st, 2016

En av Oatlys roliga förpackningar.

En av Oatlys roliga förpackningar.


Idag utsåg vi i Global Happiness Organization Oatly till Årets Lyckofrämjare 2015. Oatly får utmärkelsen för sina goda, djuretiska, hälsomässiga och klimatvänliga produkter – samt sina roliga och viktiga förpackningstexter.

Jag upptäckte Oatly för några år sedan och nu kan jag inte riktigt få nog av alla deras supergoda drycker, smörgåspålägg och creme fraiche. Helt perfekt för mig och andra som är veganer.

Oatly har dessutom en riktigt skön approach. De förmedlar väldigt viktiga budskap om djurrätt och klimat på ett humoristiskt och lättsamt sätt.

Toni Petersson, VD för Oatly, kommenterar utmärkelsen så här:

– Vilket fantastiskt pris! Kan man få en finare utmärkelse? Verkligen kul att vi sprider glädje med något som i grunden är allvarligt och avgörande för planeten och människor.

Läs mer om dagens utmärkelse HÄR.

Ludvig Lindström