Archive for mars, 2015

Ekot – Årets Lyckofrämjare 2014

fredag, mars 20th, 2015

happytalk

Idag, på självaste Internationella Lyckodagen, offentliggör vi i Global Happiness Organization (GHO) Årets Lyckofrämjare för 2014. Vinnaren, som precis avslöjats, är Ekot på Sveriges Radio. Skicka ett grattismail till Ekot på ekot@sverigesradio.se 🙂

Ekot får priset för att man tagit beslutet att vid årsskiftet börja satsa på nyheter med mer positiv klang. Du kan läsa mer om utnämningen HÄR.

Om du vill hjälpa oss på GHO att fira Internationella Lyckodagen kan du posta en glad bild på dig eller en vän på vår FB-sida eller på din FB-wall. Hashtagga med #GlobalHappiness och ta del av andras glada bilder 🙂

Ludvig Lindström

Flow – Den Ultimata Upplevelsen

onsdag, mars 18th, 2015

the dancer

Flow – vad och varför?

Flow är ett tillstånd av total fokus, koncentration och närvaro under en pågående aktivitet. Man är intensivt uppslukad av nuet, känner sig stark, energisk, produktiv och tappar uppfattningen om tid (fem timmar kan upplevas som 30 minuter, man kan till och med glömma bort att äta, dricka, sova eller gå på toa). Flow uppnås enklast när ens kompetens och färdigheter matchar ens uppgift; är uppgiften för svår blir man frustrerad och orkeslös, är uppgiften för lätt blir man uttråkad och nedstämd. När en uppgift däremot är utmanande men samtidigt hanterbar, lockande och under ens kontroll blir den istället utvecklande och engagerande. När våra fär digheter ökar inom ett specifikt område behöver även svårighetsgraden öka för att vi ska kunna fortsätta uppnå flow inom samma aktivitet.

Att regelbundet uppleva flow har många fördelar. Dels är själva upplevelsen i sig tillfredsställande, kraftfull och energigivande. Dels är det någonting vi strävar efter att uppnå; vi engagerar oss gärna i aktiviteter, utmaningar, hobbys och arbeten där vi blir positivt stimulerade och kan uppnå flow. Det kan till exempel vara när vi idrottar, skriver en uppsats, går på gymmet, spelar spel, löser en uppgift eller skapar ett konstverk.

Flow har även fördelar på lång sikt. När vi regelbundet upplever flow ökar våra färdigheter och kompetens, vårt självförtroende ökar, vi blir engagerade, vi känner att vi styr och har kontroll över vår tillvaro och vi ökar dessutom vår självkänsla genom att känna att vi bidrar och besitter förmågan att växa och utvecklas.

 När tappade du uppfattningen om tid och rum senast?

flow 3

 – – – – – – – – –

Tips från Coachen!

För att skapa mer flow i ditt liv, börja med att reflektera över dina värderingar: Vad är viktigt och meningsfullt för dig och vilka aktiviteter skulle du kunna utföra för att leva efter dessa värderingar? Titta även tillbaka på tidigare aktiviteter du engagerat dig i som fått dig att uppnå flow. När du engagerar dig i en aktivitet, försök att vara så närvarande som möjligt för att helt kunna gå in för vad du gör. Se till att delta i en aktiv aktivitet (fotboll, dans, korsord, volontärarbete) snarare än i en passiv (TV, film) där du kan bli bättre på det du gör (Du kommer förmodligen inte att säga ”Wow, jag blev verkligen bättre på att titta på TV idag!” efter fyra timmar vid Netflix). Sätt även upp mål och delmål för att öka dina färdigheter och utmaningen på din aktivitet. Till sist, låt dina aktiviteter bygga på inre motivation snarare än yttre för att vara säker på att du ägnar din tid åt någonting DU  vill göra för ditt välmående och på så sätt öka chanserna för tillfredsställelse och att du fortsätter vara aktiv och må bra.

flow 1

Lyckans verktyg – Sonja Lyubomirsky

A primer in positive psychology – C. Peterson

Flow: The Psychology of Optimal Experience – Mihaly Csikszentmihalyi

Sabina Renck, Psykologisk Coach, föreläsare och lyckoexpert