Archive for september, 2014

Viktig bok om lycka just släppt

fredag, september 26th, 2014

”Because so much of what you do and how you feel is driven by automatic processes, you can’t just think your way into happiness. You can’t just be positive like you hear in so many self-help books. What you can do is create the environment, situation, and context that make it more likely that you are positive without having to think about being positive.”

Professor Paul Dolan har nyligen släppt boken ”Happiness by design”. Till skillnad från många andra självhjälpsböcker hävdar Dolan att vi inte ska lägga för mycket energi på att försöka tänka oss lyckliga. Vår uppmärksamhet är i stora drag styrd av automatiserade och omedvetna processor, vi har endast en begränsad kontroll över den. Istället för att träna på positivt tänkande förordar Dolan att vi medvetet ska försöka välja situationer och miljöer som ger oss välbefinnande.

Har du ett jobb som ständigt ger dig känslor av stress och otillräcklighet? Är du i relationer som får dig att må dåligt? Dolan hävdar att vi överskattat möjligheten att tänka annorlunda och mer positivt kring sådana situationer, vi bör istället försöka förändra vilka situationer vi befinner oss så välbefinnandet kommer automatiskt.

Filip Fors (www.filipfors.se)

Semester i vardagen!

onsdag, september 17th, 2014

instr relaxed

Daglig Semester

Hur mycket tid ger du dig själv varje dag för att göra något du mår bra av?

De flesta människor, och även lyckoforskningen, håller med om att det är viktigt att då och då ta en paus från vardagens plikter och uppgifter för att samla energi, göra något roligt, slappna av eller vårda om sina sociala relationer och även sig själv. Detta kan ibland vara lättare sagt än gjort, speciellt under perioder då man har mycket att göra och det är svårt att skilja på arbete och fritid. Men det kanske är då dessa pauser blir EXTRA värdefulla och gottgörande för dig!

Hur ser det ut för dig idag? Ger du dig själv pauser från vardagen? Vad gör du då?

– – –

Tips från Coachen!

Unna dig en mini-semester varje dag!

För att kunna uppskatta och vara effektiva i vårt hem och på vår arbetsplats behöver vi ibland ladda batterierna. Därför förespråkar Daglig Semester att man planerar in 10, 15, 30 eller 60 minuter per dag till att göra någonting roligt eller avslappnande och på så sätt få tid för sig själv att ladda batterierna. Det kan vara att ta en löprunda, ringa din partner och säga ”Jag älskar dig”, lyssna på din favoritmusik eller umgås med en vän under lunchrasten för att få en kort paus från arbetsmiljön. Det kan också vara att ta sig egentid hemma från städning och matlagning (om man nu inte älskar att städa och laga mat såklart!) för att läsa en bra bok, spela ett instrument, dansa i köket, gå på promenad eller varför inte meditera?

Långa semestrar kan vara fantastiska, det är dock lika viktigt att få in pauser i våra vardagliga rutiner. En time-out om dagen kan skapa en långsiktig känsla av lugn och harmoni i ens ibland hektiska liv.

Vad skulle du vilja ägna dagens semester åt under de närmaste sju dagarna? Skriv ner kort i punktform vad du ska göra och när. Testa och känn efter hur det du väljet att göra påverkar ditt välmående.

– – – – – – – –

Källa:

Quality of Life Therapy: Applying a Life Satisfaction Approach to Positive Psychology and Cognitive Therapy

Michael B. Frisch

 

 

Sabina Renck, Psykologisk Coach, föreläsare och lyckoexpert

Rösta för en lyckligare värld på söndag

fredag, september 12th, 2014

GHO vill skapa en lyckligare värld

På söndag är det val till riksdag, kommun och landsting. Vi i GHO vill i den allmänna debatten se mer fokus på hur vi kan förbättra världen istället för att nästan enbart fokusera på Sverige.

Håller du med? Du kan läsa mer om vad vi tycker HÄR.

Ludvig Lindström

Våga gå utanför din komfortzon – Bli långsiktigt lyckligare

onsdag, september 10th, 2014

girl-diving-board

Kan jag bli lyckligare av att göra sådant jag tycker är läskigt?

Ja, det kan du faktiskt! Människor som vågar ta risker och ”investera” sin tillfälliga lycka genom att utmana sin oro blir på lång sikt lyckligare. Det har visat sig att vissa obehagliga upplevelser är associerade till några av de mest minnesvärda och njutningsfulla upplevelserna, till exempel den gången man vågade hoppa fallskärm, gå på den där festen eller anmälde sig till en salsakurs .

Om du till exempel blir bortbjuden på middag, väljer du då att ta med en hamburgare för att försäkra dig om att du blir mätt ifall du inte skulle tycka om maten som serverades? Eller skulle du chansa och faktiskt prova på någonting du kanske inte har ätit förut (mongolisk mat, ja varför inte…)? Å ena sidan kanske du upptäcker att detta inte var något för dig, eller så har du hittat en ny maträtt som du verkligen älskar för att du faktiskt vågade prova.

Riktigt lyckliga människor har visat sig värdera fler faktorer i livet än endast tillfälliga positiva känslor. De är också intresserade av personlig utveckling, av att gå utanför sin komfortzon och att testa nya saker för att på lång sikt växa och utvecklas. Med andra ord är lyckliga människor ofta mer nyfikna och nyfikenhet ses inom positiv psykologi som en styrka.

Studier visar under de dagar man känner sig nyfiken söker man sig till fler utmaningar och känner sig också mer engagerad och även lyckligare. Nyfikenhet kan ibland bidra till ängslan då det är ett tillstånd av ovisshet och brist på vetskap. Dock accepterar nyfikna människor detta och att vägen till personlig utveckling inte alltid är lätt. Det är däremot värt tillfällig oro för att på lång sikt utvecklas, bli starkare, visare och må bättre. Med nyfikenhet ökar även sannolikheten för att man engagerar sig i lyckofrämjande aktiviteter så som att uttrycka tacksamhet, delta i aktiviteter som skapar flow och utföra meningsfulla handlingar.

Självklart behöver man balans. Det ökar ens välmående att även delta i aktiviteter där man känner sig bekväm och trygg och som man vet kommer vara njutningsfulla. Lyckliga människor inkluderar båda delarna i livet utifrån vad som gör dem lyckliga just då.

En lyckoövning från coachen!

Skriv ner fem saker du upplever som utmanande men som du skulle vilja testa. Det kan vara allt från att sjunga karaoke, åka berg-och-dalbana, gå på en fest där du inte känner så många, hålla ett föredrag eller varför inte testa på en ny sport eller annan aktivitet? Utför en ny utmaning regelbundet: en gång i veckan eller en gång i månaden eller hur ofta som passar dig. Skriv ner, eller varför inte dela med dig till någon du känner, varje gång vad exakt du gjorde och vad du upplevde (tankar, känslor, kroppsförnimmelser).

– – – – – – – – –

Källor:

Mer om nyfikenhet som styrka:

  • A primer in positive psychology – Christopher Peterson
  • Therapist’s guide to positive psychological interventions – Jeana L. Magyar-Moe
Sabina Renck, Psykologisk Coach, föreläsare och lyckoexpert