Arkiv för mars, 2011

MFF är lycka!

tisdag, 29 mars, 2011

Malmö FF

Textanalysföretaget Saplo analyserade nyligen 1,5 miljoner ord som publicerats i svenska dagstidningar under förra året. Orden som analyserades förekom i samma texter som ordet lycka.
 
Analysen visade att lycka inte helt oväntat är kopplat till ord som kram, kärlek, glädje, vänner och familj. Men lycka är också kopplat till ord som Victoria och Daniel, VM, Zlatan, MFF (!) och Kuba. Även alla pronomen som vi, jag, du, han, hon är starkt kopplade till lycka. Däremot är lycka inte kopplat till ord som procent, gigabyte, polisen, Nokia eller Carnegie.

Sverker Sikström, professor i kognitiv psykologi vid Lunds universitet, har varit med att genomföra studien. Han drar slutsatsen att denna bekräftar att lycka är kopplat till relationer, vilket innebär att man bör värna om sina nära och kära.

Nedan följer de ord som enligt studien är starkt förknippade med ordet lycka. En förklaring till att MFF (Malmö FF) är ett av orden kan naturligtvis vara att de tog SM-guld i fotboll (på både dam- och herrsidan) förra året :)

Egennamn:
Victoria, Daniel, MFF, Westling, Salem, Jari, VM, Runo, V75, Swärd, Linda, Jim, Lagerbäck, Svante, Johan, Nigeria, Iphoto, Petri, Eva, Smith, Zlatan, Alice, Taylor, Kalmar, Falk, Bergendahl, Degerfors, Argentina, Franzén, Hammarby, Astrid, Kuba, Modo.

Pronomen:
jag, du, min, mig, ni, dig, din, hon, mitt, mina, han, man, henne, er, honom, varandra, ditt, dina, hans, hennes, oss, dem, vem, vi.

Substantiv:
livet, människor, kram, kärlek, pappa, kronprinsessan, mormor, mamma, hälsningar, monarkin, hälsning, kungen, glädje, fotboll, bröllopet, dotter, hjärta, familj, sambo, piller, prins, son, mat, familjen, känslor, barn, vänner, puss, drömmar, guld, tjej, kärleken, karriär, längtan, dröm.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , relationerMFF och Malmö FF

Ludvig Lindström

FN: Lycka är viktigast

måndag, 28 mars, 2011

FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon visade sitt stöd för Earth hour och uppmanade folk att fira och ”skydda planeten för att säkerställa mänskligt välbefinnande”.

Relaterat: Reinfeldt verkar osäker på om hans politik gjort Sverige lyckligare.

Göran Hådén

Paradoxalt med Mindfulness

tisdag, 22 mars, 2011

meditation_buddhism_meditate

Att göra eller inte göra, det är frågan? När man ger sig in i mindfulness och meditations djungel så ställs de flesta av oss inför en paradox. Hur kan jag göra något utan att göra? Om jag släpper taget om att prestera och värdera, hur kan jag då få något resultat överhuvudtaget?

Vi kan behöva påminna oss själva att Mindfulness inte handlar om prestation. Att integrera mindfulness i sitt liv kan ofta vara en process av att lära om eller ”unlearn” det du tidigare lärt dig. De kan handla om att upptäcka att du inte behöver göra något eller att uppnå något för att finnas till i nuet. Det kan handla om att landa i insikten om att de som du upplever finns även om du inte ens försöker.

Meditation är att iaktta. Livet, andningen, flödet av tankar och upplevelser finns där av sig själv utan att jag behöver försöka få de att ske. Det handlar inte om att ta sig vidare till en annan nivå, att bli bättre eller att uppleva ett specifikt tillstånd. Tillståndet i sig är inte de vi strävar efter, för ditt tillstånd och dina upplevelser kommer alltid att förändras. Mindfulness handlar istället om ditt förhållningsätt till det du gör. Det handlar om att låta livet vara precis som det är. När du har klarhet kan vi ta beslut som gagnar dig i den riktning du vill gå.

Det är lätt att få en bild av att närvaro och acceptans är något väldigt passivt som i värsta fall leder till att man bara sitter still och är närvarande utan att få något gjort, vem skulle ha tid med det? Det kan kännas väldigt svårt att se sig själv göra ingenting med tanke på de aktiva liv de flesta av oss lever. Vi har fullbokade kalendrar, tåg bussar och flyg att passa, hus att städa, räkningar att betala, jobb att prestera för en familj och ett socialt nätverk att finnas där för. De flesta av oss skulle tycka att de vore ganska paradoxalt att bara sätta oss ned och sluta göra om de skulle innebära att vi inte skulle få någonting gjort. Mindfulness handlar alltså inte om att vi borde sluta vara aktiva i de som ger våra liv mening. När vi sitter stilla i meditation eller ger tid för mindfulness övningar så skapar de klarhet och närvaro i livet. Att vara närvarande betyder inte passivitet, tvärtom, men de handlar om att vara medveten om de val du väljer, att leva livet som om de verkligen spelar roll. Så vad är de som spelar roll? Här talar Matthieu Richard Forskare inom Kognitiv Neurovetenskap och även Buddistisk munk om sin syn på vad lycka är.

Anna Gordh Humlesjö

Mer lycka av brons än av silver

söndag, 20 mars, 2011

Bronsmedaljörer blir oftare lyckligare än de som tar silver i en idrottstävling. Det här beror på att bronsmedaljörerna nöjt jämför sig med de som inte fick någon medalj, medan silvermedaljörerna mer missnöjt jämför sig mer med guldmedaljörerna. Källa.

Se själva på bilden nedan, ser inte bronsmedaljören lite lyckligare ut än silvermedaljören? ;)

Silver vs brons

Göran Hådén

Popular, I will be popular.

lördag, 19 mars, 2011

Idag talas det mycket om målsättning, visioner och drömmar. Formuleringen av vad vi vill göra, åstadkomma eller ha. Något som ska rikta vårt beteende och slutligen få oss att komma fram till det eftertraktade scenario vi önskar oss.

Våra mål återspeglar i bästa fall våra värderingar, både som individer och som samhälle. När vi har reflekterat över det som spelar oss störst roll sätter vi mål vi står och kämpar för. När vi inte reflekterat reagerar vi oftast genom att välja njutning och undvika negativa känslor. De värderingar och mål vi väljer sprider sig ofta till andra. Ibland genom inspiration men oftast genom att vi kollektivt sätter normen för vad som är ett accepterat mål bara genom att kommunicera det.

Att fokusera på ett mål betyder automatiskt att andra mål får mindre plats och siktar vi fel hamnar vi fel. Oavsett hur definierat och motiverande målet var. Att gå till gymmet medför att det finns mindre tid för att spendera med vänner. Alla våra val och mål är kopplade till varandra genom att de tävlar om vår mest dyrbara resurs – tid.

saade_jpg_1397405l_137396660

Handlar dina mål, som Erik Saades, om att bli mer populär, en vinnare eller attraktivare så är du ute på hal is. Människor som fokuserar på externa mål tenderar att ha sämre psykologisk hälsa och vara mindre lyckliga jämfört med andra. Att fokusera sin tid och energi på dessa mål ökar även risken depression. Lyckomässigt blir det tummen ner till Saade’s strategi och till Sverige som låter låtens popmelodi gå före dess budskap utan eftertanke.

Vilka är då dessa andra människor som har bättre saker att sträva efter? Målen som faktiskt leder till ökat både känslomässigt välmående och livstillfredsställelse fokuserar på personlig utveckling, intimitet och att bidra till något större. Det är sådana strävanden som vi gärna sätter upp när vi stannar till och tänker efter; efter en omvälvande resa, en insiktsfull kurs, någon som dör i vår närhet. Ytligheterna skalas bort och det viktigaste träder fram till ytan. Det som kommer upp är ofta jobbigt att möta men fördjupar dina relationer och gör dig lyckligare, visar forskning. Undviker vi rädsla utan att tänka efter hamnar ibland de viktigaste, men stundtals skrämmande, sakerna i vårt liv i bakgrunden och de tryggare ytligheterna tar plats mitt på scen.

Erik Fernholm
Utbildare, Lyckoexpert och Akademisk Coach

Lyckoaktivist.se

Ett till samtal om lycka

lördag, 19 mars, 2011

Ett intressant samtal om lycka finns att lyssna på här. Det är 40 minuter långt, från Filosofiska rummet i P1.

Obs! Det här är inte samma samtal som jag tipsade om 14 mars, det här är ännu mer intressant :)

Göran Hådén

Ärlighet varar längst

fredag, 18 mars, 2011

Very wise man

Ludvig Lindström

Livet är alldeles precis just nu

tisdag, 15 mars, 2011

right now

Jon Kabbat Zinn berättar i det här videoklippet om hur den senaste forskningen inom kognitiv neurovetenskap har kommit fram till att det är möjligt att förändra hur hjärnan arbetar och dess struktur genom att aktivt träna medveten närvaro. Detta är korrelerat med hjärnans plasticitet, man har i ett stort antal studier påvisat att hjärnan hela tiden förändras i sin struktur genom våra upplevelser, tankar och influenser från vår omgivning, dvs. vi är i ständig förändring. (Jag kommer att blogga mer om dessa forsknings reslutat framöver) Denna plasticitet är något som kan ge oss insikten om vår egen möjlighet till att påverka våra liv i en positiv riktning genom att välja positiva influenser. Vi kan ta medvetna beslut att välja mer av de som stärker oss och mindre av de som inte är konstruktivt i livet, för dina val påverkar dig rent fysiskt och skapar vem du är.

Genom mindfulness så kan vi fördjupa kontakten med här och nu, inte bara som en tanke utan att de rent fysiskt förbättra vår förmåga till klarhet i nuet så vi kan öka vår medvetenhet om vad vi väljer att fylla våra liv med och vara lyhörda på vad vi verkligen vill. Precis som att vi kan öka vår färdighet genom träning av sport, ett språk eller att spela piano, så ger de resultat rent fysiologiskt I hjärnan när vi praktiserar mindfulness. Detta skapar inte bara klarhet och ökad tillgång till vår intelligens utan skapar plats för välbefinnande och livstillfredställelse på ett djupare plan. Här berättar Jon Kabbat Zinn om bakgrunden till hans arbete med mindfulness.

Meditation och mindfulness är alltså ett väldigt konkret sätt att öka vårt välbefinnande. Detta sker genom att kontakt med närvaro i livet berikar livet, och livet det är här och nu… inte igår, inte sen och inte imorgon eller om ett år. Även om vi ofta lever som om vi kunde skjuta upp livet tills senare, så är de enda liv vi har det vi håller i våra händer just nu. Om vi kan tillåta oss att ge utrymme för processen av att leva i närvaro i nuet även om vi har focus på framtida mål, om vi kan vara öppna för de som sker nu; t.ex. nu när du läser det här, då kan vi också vara redo för att uppskatta den stunden när vi uppnår våra uppsatta mål eller uppfyller våra förhoppningar. För de kommer också att ske nu. För livet kommer alltid att vara precis här och nu.

Anna Gordh Humlesjö

Samtal om lycka

måndag, 14 mars, 2011

Ett intressant samtal om lycka finns att lyssna på här. Det är 40 minuter långt, från Filosofiska rummet i P1.

Göran Hådén

Jippi, det är fredag!!!

fredag, 11 mars, 2011

Fler fredagar tack!

Facebook har en uppsjö av olika applikationer, vissa mer genomtänkta och användbara än andra. En av de mer intressanta (i alla fall för oss lyckonördar) är deras lyckoindex som bygger på de statusuppdateringar folk gör på sina sidor. Lyckoindexet använder sig av en algoritm som letar efter ord knutna till positiva och negativa känslor och kategoriserar sedan statusuppdateringarna efter dessa. För närvarande använder sig indexet dock endast av statusuppdateringar från USA:s Facebook-användare.

I linje med andra studier visar indexet att vi är som lyckligast under semestern och på fredagar och helger. Och att måndagen är den dag som vi ogillar mest (Katten Gustaf hade rätt ändå!). Är det så enkelt som att vi generellt sätt ogillar att arbeta och bara trånar efter ledighet, eller finns det några andra förklaringar?

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , lyckoindex och Facebook.

Ludvig Lindström