Archive for december, 2010

Uppmärksam på Mindfulness

fredag, december 3rd, 2010

Mindfulness-att rikta uppmärksamhet till närvaro i nuet

Alla talar om mindfulness, men vad går det egentligen ut på? Grunden i Mindfulness är uppmärksamhet, men inte uppmärksamhet på vad som helst. Det handlar om att lära sig att rikta sin uppmärksamhet till närvaro i nuet, till det man upplever just nu. Ja precis, du kan testa – Just nu!

Detta berättar Jon Kabat-Zinn i den här länkande föreläsning på GoogleTechTalks. Det var han som grundade The Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society och den relativt välkända Stress Reduction Clinic på The Medical School of Massachuestts University, som bidragit till ett flertal vetenskapliga publikationer på ämnet.

Det var även där Mindfulness Based Stress Reduction Program (MBSR) utvecklandes som en evidensbaserad metod för stresshantering. Jon Kabat-Zinn understryker att uppmärksamhet och närvaro inte är bundet till någon speciell religion eller österländsk filosofi. Det är en grundläggande mänsklig förmåga som vi alla har och som vi kan ha stor glädje av att träna upp.

Under några kommande blogginlägg kommer jag bland annat att berätta mer om MBSR och närmare jul kommer en liten mini-introduktionskurs som en julklapp till dig som läser lyckobloggen.

Anna Gordh Humlesjö

Satsa på mycket saffran för en lyckligare jul!

onsdag, december 1st, 2010

Visste ni att saffran inte bara är den där goda kryddan som man alltid glömmer att handla utan dessutom en rejäl humörhöjare!? 🙂

Saffran har nämligen visat sig ha antidepressiva effekter! I en studie så testade man t.ex. att ge en grupp deprimerade personer kapslar med 30mg saffran per dag i sex veckor. Lika många fick placebo. Läkarna visste inte heller vilken grupp som patienten tillhörde. När de sex veckorna var över så kunde man tydligt se att den gruppen som fick saffranskapslarna nu mådde bättre psykiskt och inte längre var lika deprimerade. Inga biverkningar fick de heller.

lussebullar 4

Saffran jämfört med antidepressiva medel
I en annan studie så gick man ännu längre och jämförde effekten av saffran (30mg/dag) med effekten av den antidepressiva läkemedelssubstansen Fluoxetin. Studien var dubbelblind och placebokontrollerad enligt konstens alla regler och visade tydligt att saffranet gav lika kraftig förbättring av depressionen som läkemedlet!  Och då ska vi komma ihåg att antidepressiva medel inte alltid är så milda i övrigt utan ofta ger biverkningar såsom trötthet, minskad sexlust, viktuppgång mm.

Den  som börjar vräka i sig lussebullar kan dock säkert vänta sig en viss bieffekt i form av viktuppgång av allt socker 😉
Eftersom socker dessutom skapar blodsockersvängningar som inte brukar vara en bra väg till ett stabilt humör och en stabil energinivå, så är det förmodligen smartare att försöka hitta andra vägar att få i sig saffran på. T.ex.  ha lite saffran på yoghurten på morgonen, röra ner saffran i grytor, på fruktsallad eller vad man kan nu kan komma på för kreativa lösningar 🙂

Inte mycket som behövs!
Om man kikar på mängderna saffran som gavs i studierna (30 mg) så var de egentligen ganska låga. Ett litet saffranspaket från livsmedelsbutiken ger nämligen som regel 500 mg. Mycket ”medicin” för pengarna alltså 😉

Å så sist en påminnelse;
Glöm förresten inte att hålla koll på D-vitaminet så här i december när nivåerna nu har börjat sjunka rejält eftersom vi har för lite sol nu för att bilda D-vitamin ordentligt – för det kan slå rejält på humöret. Läs i tidigare inlägg på bloggen om det! Så saffran och D-vitamin är förmodligen en bra kombo för att kunna njuta mer av vintern! 🙂

Värmande vinterkramar till er alla! / Boel Björkenwall

—————————————————–
http://www.viability.se
boel@viability.se

Yoga, mindfulness och meditation i fokus för ny lyckobloggare

onsdag, december 1st, 2010

Anna in actionYtterligare en Anna har anslutit sig till raden av lyckobloggare. Anna Gordh Humlesjö är yogalärare med över 10 års erfarenhet av yoga och meditation. Hon är utbildad för flera internationellt renommerade yogalärare, bland annat Shiva Rea, och hon har studerat Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) med Ferris Urbanowski.

Anna driver företaget Yoga Dance Flow som ger workshops inom dans, yoga och positiv psykologi. För närvarande vidareutbildar hon sig inom lyckoforskning och kognitiv neurovetenskap vid högskolan i Skövde på det 3-åriga programmet Psykologisk Coach. Hon sitter även i stylelsen för Sveriges Akademiska Coacher som är en förening för studerande och utbildade vid detta program. Anna är också aktiv i Charity International och samarbetar med Lyckoaktivist.se.

För er nyfikna lyckobloggsläsare kan jag flagga för att det kommer en mini-introduktionskurs i mindfulness i hennes kommande blogginlägg. Anna svarar naturligtvis även hon på frågor från er alla.

Ludvig Lindström