Arkiv för december, 2010

Ännu mer lycka i tv

fredag, 31 december, 2010

På bästa sändningstid i SVT visades ett halvtimmeslångt samtal om lycka, med bland andra Bengt Brülde. Se programmet här.

Göran Hådén

2. Merry Mindfulness Meditation

söndag, 26 december, 2010

Vad är meditation? Det finns mycket att säga om meditation men en enkel beskrivning är att meditation låter hjärnan vila från yttre intryck och inre aktivitet genom att rikta uppmärksamheten till ett enda fokus. Det inre lugn som skapas i meditation är en nyckel till närvaro.

Trots att meditation kallas konsten att göra ingenting, har det visat sig vara något av det mest radikala man kan göra för att skapa positiva förändringar i sitt liv. Det finns flera vetenskapliga forskningsresultat om meditation (bland annat den här länken) som berättar hur lycka ökar, stress reduceras, kroppens processer balanseras och immunförsvar stärks.

Det finns många olika sätt att meditera. Idag kommer jag att introducera dig till en enkel mindfulness meditation som vilar sinnet genom uppmärksamhet riktad till  andningen. Närvaro och andning är länkade samman som delar av samma helhet. Både nuet och andningen är i ständig förändring så när vi surfar på vågen av andning, surfar vi även på en våg av närvaro i nuet.

Att meditera är enklare än du kanske tror

Meditation i 10 enkla steg

1.Sätt dig eller lägg dig bekvämt med rak rygg.

2.Andas tre djupa andetag. Låt ansiktet och axlarna mjukna vid varje utandning. Fortsätt att andas på ett sätt som känns helt naturligt för dig.

3.Blunda om det känns bekvämt, du kommer att vänja dig ju mer du övar.

4.Rikta uppmärksamheten till andningen. Känn hur magen fylls vid inandningen och hur den mjukt sjunker tillbaka vid utandningen.

5. Låt din uppmärksamhet vila i andningen. Upplev hela andetaget, känn hela inandningen och hela utandingen. Föreställ dig att du surfar på vågorna av dina andetag.

6.Varje gång du märker att din uppmärksamhet vandrat iväg åt annat håll, återvänd lugnt tillbaka till andningen.

7.Om dina tankar vandrar iväg från andningen tusen gånger (vilket ofta händer i början när man mediterar) är din uppgift helt enkelt att återvända tillbaka till andningen varje gång.

8.Gör den här övningen minst 5-15 minuter varje dag i en vecka, oavsett om du känner för det eller inte.

9.Känn efter hur det känns att ägna tid till din andning varje dag, utan att göra något annat.

10.Så småning om kan du öka tiden till 20-30minuter när du känner dig redo.

Vad skulle hända om du skapar plats för den här enkla meditationen varje dag? Det enda sättet att ta reda på det är att testa. Ett nyårslöfte kanske? Lycka till och god fortsättning!

Anna Gordh Humlesjö

1. Merry Mindful Christmas & a Happy New Now!

torsdag, 23 december, 2010

shower of mindfulness

Detta är första delen av intro-kursen i mindfulness på lyckobloggen. Den kommer att ge dig enkla men väldigt praktiska tips på hur du kan finna närvaro i nuet över jul.

Varför ska man leva i nuet? Grunden i mindfulness är  den enkla principen att det enda som finns är här och nu. Det enda ögonblick du kommer att leva ditt liv är i nuet. Det här nuet. Det som har varit finns inte längre och framtiden finns inte än, för den har inte skapats ännu.

Men då lever vi ju redan i nuet även om vi inte är så medvetna om det, eller hur? Ja precis… Och ju mer närvarande vi är här och nu, desto mer medvetna blir vi om de tankar, känslor och handlingar som driver oss till hur formar våra liv. Och ju mer medvetna vi blir desto större möjlighet har vi att välja hur vi skapar vår vardag och våra upplevelse som vi egentligen vill (tex. julafton) och hur vi förhåller oss till det som triggar igång stress (tex. förväntningar som skapar julstress).

Många som börjat öva mindfulness upplever att närvaron till nuet bär med sig en enkel inre glädje som inte är beroende av yttre omständigheter (Inte ens yttre omständigheter som julklappar, Kalle Anka eller den perfekta julaftons stämningen!) Det är som om känslan av livstillfredsställelse, meningsfullhet och uppskattning av livet är nära sammankopplat med att vara närvarande i nuet.

1. Testa mindfulness i duschen:

Nästa gång du duschar, lägg märke till om du verkligen är närvarande där du är och känner vattnet mot huden. Kanske upptäcker du att du i tanken redan är påväg hemifrån eller pratar i telefon? Kanske brukar du ta med dig hela dagens första jobb-möte in i duschen? Eller nu över jul kanske du håller på att köpa sista julklapparna eller redan håller på att öppna julklapparna i duschen? Om det är så… kom ihåg att du aldrig behöver döma eller kritisera dig själv för att din uppmärksamhet vandrat iväg utan bara vänligt återvänd tillbaka till duschen och närvaron i det som sker i nuet. För vem vet, kanske är nuet bättre än du tror?

Merry Mindful Christmas önskar Lyckobloggen :)

Anna Gordh Humlesjö

Varm glögg och kramar under snällhetskampanjen

onsdag, 15 december, 2010

Snällhetskampanjen i söndags blev riktigt så bra som vi hade hoppats på. På flera håll i landet, bland annat i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Umeå, bjöd snällhetsaktivister frusna människor på varm glögg och en och annan pepparkaka. I Stockholm bjöd man dessutom på små påsar med kakor och godis och i Lund delades även ett flertal kramar ut.

En stor del av tiden lades också på att prata med människor om vikten av att vara snäll. Det gynnar ju enligt lyckoforskningen både givaren och mottagaren. Av de inkomna snällhetskampanjsrapporterna att döma så var det många frusna själar som uppskattade vårt initiativ och blev på gott humör.

Nu hoppas vi så klart att de goda handlingarna sprider sig så mycket som möjligt så att vårt land blir lite varmare trots den för tillfället låga temperaturen.

Snällhetsaktivister i GöteborgSnällhetsaktivister i Malmö

Ludvig Lindström

Julklappstips

onsdag, 8 december, 2010

 

 

 

 

 

 

Julen närmar sig och för många är det en chans att koppla av och umgås med familjen. Men många är också dem som förknippar julen med stress och en massa måsten. Det är naturligtvis inte bra för välbefinnandet.

Ett litet tips är att försöka skära ner på julklapparna och koncentrera sina köp på sådant som är bra för det långsiktiga välbefinnandet. I en artikel i dagens Uppsala Nya Tidning förklarar Filip Fors varför fler prylar inte ger ett ihållande välbefinnande och jag kompletterar med några julklappstips. Läs den HÄR.

Hur tänker du kring julklappshysterin?

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , lyckoforskning, jul och julklappar.

Ludvig Lindström

Mer lycka i tv

tisdag, 7 december, 2010

Västnytt har idag ett bra inslag om det nästan unika treåriga ”lyckoprogrammet” Psykologisk coach vid Skövde högskola. Se inslaget här.

UPPDATERING: Inslaget, eller delar av det, visades även i kvällens Rapport.

Göran Hådén

Gnugga dina kreativitetsknölar

måndag, 6 december, 2010

Gnugga dina kreativitetsknölar och vinn 5000 kr!Sista datumet för att lämna in bidrag till Charity Internationals namntävling närmar sig. Hittills har det kommit in drygt hundra (!) förslag, vilket är helt fantastiskt. Men vi vill så klart ha in fler bidrag eftersom det sannolikt ökar chanserna att hitta det ultimata namnet.

Så sätt igång och gnugga kreativitetsknölarna och skicka dina förslag till tavling@charity.se senast den 10:e december. Äran och 5000 kr står på spel!

Ludvig Lindström

En monolog om Lycka

söndag, 5 december, 2010

I forskandet om lycka och välmående kan det lätt bli så att vi intellektualiserar livet och, trots forskningsfynden om närvaro, börja jaga lyckan eller åtminstone jaga förståelsen av den. Mer en tanke om en möjlighet, ett liv som kan vara, än andetaget vi precis tog. Att skåda ner på livet som händer nedanför istället för själva upplevelsen av vårt narrativ.

Så är det ofta för mig – en kamp att balansera upplevandet av livet mot förståelsen av det. Balansen är något som ligger i själva hjärtat av många definitioner av lycka; upplevelse i nuet och livstillfredsställelse (T ex i lyckoformeln: (tid%)Pos. affekt – (tid%)Neg. affekt + (Livstillfredsställelse / Domäntillfredsställelse)). Inom akademia kan det vara lätt att glömma att livet inte enbart består av förståelse dvs tankar, utan också känslor och handlingar. Likaså behöver förändringar mot ett lyckligare liv beröra tankar, handlingar och känslor. Den sistnämnde komponenten kanske vi inte alltid ger oss på lika målinriktat som vår lust att förstå (speciellt vi som hänger på denna blogg istället för att gå ut och uppleva) så här kommer en möjlighet att uppleva ett givande perspektiv om lycka genom känsla och inte lika mycket akademisk tanke.

Poeten Bob Hansson lyckas i ”En monolog om lycka” skildra ett väldigt mänskligt perspektiv som påminner och vad den ultimata valutan i livet verkligen är och växer från. Han fångade mig, hoppas han gör detsamma för dig.

Skärmavbild 2010-12-05 kl. 23.06.06

(Veckans föreställning, SVT Play, 40min.)

Erik Fernholm

Lyckoaktivist.se

Höstmörkret sätter sina spår på humöret?

söndag, 5 december, 2010

Nu är det kolsvart i Umeå nästan dygnet runt. För något år sedan tittade jag på hur välbefinnandet förändrades under hösten för det svenska folket genom European Social Surveys data. Mycket riktigt fanns det en svag nedgång i välbefinnandet från oktober till december. En tänkbar förklaring är höstmörkret.

Om du känner dig nere just behöver det inte bero på reella problem i ditt liv. Det kan mycket väl bero på årstiden. När humöret går ner tolkar vi saker annorlunda och ser problem vi inte vanligtvis uppmärksammar.

Vad gör man om känner sig lite nere på grund av höstmörkret? En orsak till att många blir mer deppade under hösten kan vara brist på D-Vitamin. Som en säkerhetsåtgärd, proppa i dig tillskott av detta under hela hösten.

Fler metoder
- Ljusterapi: Så kallade dagsljuslampor kan delvis ersätta bristen på solljus. Kostnaden för en sådan är dock rätt stor. Mellan 1-2000 kr
- Ta promenader varje dag under de få timmar som det är ljust ute.
- Beteendeaktivering: Vid höstdeppighet börjar negativa tankar ofta mala på. Se till att aktivera dig så mycket som möjligt. Träffa vänner, träna, läs böcker, kolla på film, jobba.Det gör att du distraherar dig från tankarna och de släpper i bästa fall taget om dig.

Du kan även testa olika humörhöjare från positiv psykologi. Läs mer här.

Påverkas du av höstmörkret och hur brukar du i så fall hantera det?

Filip Fors (www.filipfors.se)

Snälla handlingar efterlyses

lördag, 4 december, 2010

Snäll handling

Jag har i ett tidigare inlägg på Lyckobloggen skrivit att vi i Charity International kommer att dra igång en snällhetskampanj på söndag den 12 december. Vi kommer att ha snällhetsaktivister redo att genomföra goda handlingar i över tio städer runt om i Sverige. Drygt 100 personer har redan anmält sitt intresse av att delta i kampanjen vilket naturligtvis är fantastiskt kul!

Nu skulle jag gärna vilja ha förslag på snälla handlingar som vi kan göra på stan. Så sätt igång och gnugga kreativitetsknölarna och posta dina förslag här på Lyckobloggen.

Och vill du bli snällhetsaktivist så maila snarast till info@charity.se och ange ”Snällhetskampanjen” i ämnesraden samt namn, stad och telefonnummer i meddelandet.

Ludvig Lindström