Archive for augusti, 2009

8 tips för en lyckligare höst

måndag, augusti 31st, 2009

”Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up, snow is exhilarating; there is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”
~John Ruskin

September har precis börjat och det snackas redan om höstmörker, höstångest och höstdepressioner. Är du en av dem som sörjer att sommaren är över och har du redan börjat fundera var du ska resa nästa år?

Varför ska alla alltid ”diskriminera” hösten framför andra årstider? Varför klagar vuxna på regn, mörker, och kyla när de älskade höstvädret som barn? Slutar mottot ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” gälla när man blir stor?

hostbild lyckoblogg1

Jag minns hur rolig och spännande hösten var för mig och mina kompisar när vi var  barn. Vi sprang omkring, kände vinden i håret och regnet mot ansiktet, vi hoppade i vattenpölarna, och lämnade spår i den leriga marken. Med frusna händer samlade vi färglada löv och nötter. Efteråt gick vi in i värmen för att njuta av ett skönt bad och en kopp varm choklad. Vi var lyckliga, även på hösten.

Som barn hade vi inga höstdepressioner. Vi vaknade tidigt, spenderade dagarna ute eller vid fönstret, och somnade när det blev mörkt. Höstarna var lugna, sköna och mysiga.

Idag lider nästan en halv miljon svenskar av höstdepressio- ner. Orsaken verkar vara brist på ljus utomhus, vilket leder till en förhöjd produktion av  ämnet melatonin (hjärnans sömnmedel) som annars bara bildas under natten. Eftersom dagarna är kortare på hösten blir man tröttare och segare än under den ljusa delen av året. Så säger experterna och det stämmer säkert
Men är det verkligen bristen på ljus som orsakar höstdepressioner, eller är det bristen på utomhusaktiviteter som är den egentliga boven? Ljuset finns där ute om dagarna, det är bara att gå ut och ladda. Vad vi gör istället är att spendera vår vakna tid inomhus, instängda hemma eller på jobbet, för att inte bli blöta, smutsiga eller frusna.

Visst, en del blir mer nedstämda på hösten, men det är inte hela världen. Att känna sig nere ibland är också bra. Vi borde inte vara rädda för lite morgontrötthet, sömnsvårigheter och sockersug på hösten (typiska symptom för höstdepression). Våra medfödda biologiska rytmer signalerar att ”maten” i naturen är slut efter sommaren och att det är dags att minska vår aktivitet för att spara energi. Under den lugna perioden får kroppen möjlighet att vila, rensa och reparera sig. Det är precis vad björnar gör när de går i ide.

”I trust in nature for the stable laws of beauty and utility. Spring shall plant and autumn garner to the end of time”
~Robert Browning

Vad vi gör är motsats till vad vi borde göra. Istället för att ta det lugnare och vara mer utomhus, arbetar vi som hårdast på hösten (inomhus) för att ta igen de timmar och pengar som vi spenderade under semestern. Även fritiden ska fyllas med nya aktiviteter på hösten. Vi planerar ett tufft träningsschema på gymmet (inomhus) för att bränna bort de extra kilona och det dåliga samvetet som sommarens mat och öl magiskt har förvandlats till. Vi anmäler oss till nya kurser (inomhus) för att vi är så laddade och inspirerade efter sommaren. När vi  till slut äntligen väljer att vila, hyr vi en film och slappar i soffan (inomhus).

Istället borde vi njuta av hösten och uppleva den på riktigt. Det är okej att längta tillbaka till sommaren och se fram emot våren – men hösten är här och nu. Och den väntar på att vi ska komma ut, till ljuset.

Här kommer åtta förslag på vad du kan göra för att få en gladare och piggare höst:

1. Älska hösten. Visualisera mysiga höstkvällar som du har upplevt tidigare. Ta fram känslan och behåll den i nuet.

2. Acceptera det naturliga. Fundera över naturliga lagar och våra biologiska rytmer. Vi är skapade för en låg aktivitet med mer mat och sömn under hösten. Det är bra för oss.

3. Våga vara nedstämd ibland. Tänk på att det är viktigt att uppleva hela spektrumet av känslor i livet, även sorg och nedstämdhet. Det tvingar oss att ta det lugnt, reflektera och ladda om.

4. Sov mer. Det är nyttigt att somna lite tidigare under de mörkare årstiderna, men försök att gå upp tidigt. Missa inte de ljusa timmarna under hösten.

5. Ät frukt när du känner dig hungrig och hängig. Vi känner för en mer kolhydratrik kost under hösten.

6. Vistas i dagsljuset. Sitt nära fönstret och gå ut på rasterna, på jobbet eller i skolan. Planera in utomhusaktiviteter på helgerna.

7. Tänd fler lampor. Tänd många lampor hemma och på jobbet, om det är mörka dagar. Använd gärna energi-lampor för att skona miljön.

8. Upplev hösten. Gå ut i regnet och bli blöt. Ta en varm dusch efteråt och sätt på dig torra kläder. Avnjut en kopp grönt te och somna tidigt.

Har du några egna tips? Kommentera gärna.

Armen Doslic
E-post: armen_doslic@hotmail

Att vara sin egen lyckas smed

måndag, augusti 31st, 2009

En sällsynt fågel, lyckan, skriver Hjalmar Söderberg i sin bok Martin Bircks ungdom. Om man med lycka menar en miljonvinst eller ett stort arv så har författaren rätt. Men lycka är så mycket mer och vi kan som den romerske historikern Sallustius menade vara vår egen lyckas smed.

Lyckan är ett pussel och vi måste lägga det själva. Det visar resultaten från det nya forskningsområdet positiv psykologi. Om dessa forskningsresultat och hur de kan omsättas i praktiken för att ge oss större livstillfredsställelse och därmed högre lyckokänsla kommer mina medbloggare och jag att berätta om framöver.

Ett första tips: Gör någon glad! Det är märkvärdigt hur det lyfter vårt humör. Vad kan man då göra? Ring någon som är sjuk eller sitter ensam. Erbjud dig att vara hundvakt en dag så att matte/husse kan uträtta tidskrävande ärenden i lugn och ro. Eller uträtta ett ärende åt någon som inte är så rörlig: gå med kemtvätt, lämna en bok på biblioteket eller köpa medicin.

Det finns så mycket vi människor kan göra för varandra. Och vi slår två flugor i en smäll. Den som får vår hjälp och omtänksamhet blir glad. Forskning har visat att vårt eget lustcentrum i hjärnan samtidigt får en kick och vi blir lite gladare.

Görel Kristina Näslund

Välkommen till Lyckobloggen!

söndag, augusti 30th, 2009

Vad är egentligen meningen med livet? Den frågan har säkerligen ställts av miljarder människor i tiotusentals år. Ändå verkar vi inte ha fått något riktigt svar på den. Det vi kan sluta oss till är dock att alla kännande levande varelser strävar efter att undslippa lidande och att öka sin lyckonivå. Vi borde alltså kunna säga att det är något positivt för en individ att känna lycka och negativt för en individ att lida. Drar man det till sin spets borde slutsatsen bli (och kanske målet med livet?) att sträva efter att maximera lyckan och minimera lidandet i världen (eller varför inte universum?) på så lång sikt som möjligt. Det låter kanske lite knäppt i mångas öron, men tänker man efter är det kanske inte så dumt ändå.

När jag startade upp Charity International var syftet just att jobba i den här riktningen. Nu, två och ett halvt år senare, har vi kommit en bra bit på väg. Organisationen har knutit till sig både ekonomer, politiker, filosofer och några av de främsta lyckoforskarna, som alla hjälper oss i arbetet med att skapa en lyckligare värld. Flera av dessa kommer du att få stifta bekantskap med i denna blogg.

Jag både tror och hoppas att Lyckobloggen.se kommer kunna bli ett stort hjälpmedel för individer som vill höja sin egen lycka och för politiker som vill skapa en lyckligare värld. Lycklig läsning! 🙂

Ludvig Lindström